SylabUZ
Course name | Scientific Information |
Course ID | 12.9-WL-PielD-InfN |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Nursing |
Education profile | practical |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree in nursing |
Beginning semester | winter term 2023/2024 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 5 | 0,33 | 5 | 0,33 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Uzyskanie wiedzy i umiejętności dotyczących:
1. Posługiwania się specjalistycznymi bazami danych, dotyczącymi naukowych aspektów medycznych. Skuteczne poszukiwanie określonych zagadnień/tematów naukowych z dziedziny nauk o zdrowiu oraz nauk medycznych. Umiejętność prawidłowej formy cytowania, znalezionych materiałów, zgodnie z określonymi standardami w celu publikacji np. artykułu.
2. Umiejętność prawidłowej i poprawnej interpretacji wyników, opublikowanych badań naukowych, zarówno w formie graficznej jak i tekstowej. Podstawowa interpretacja tekstowych wyników badań statystycznych oraz formułowanie jasnych wniosków do wykorzystania w publikacji.
3. Umiejętność dotycząca projektowania badań klinicznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich etapów. Znajomość aktów prawnych, będących podstawą GCP i umożliwiających przeprowadzenie tych badań. Badania kliniczne in vitro oraz in vivo. Różnice w badaniach poszczególnych faz. Umiejętność przekazania wyników badań klinicznych w formie informacji naukowej. Różnice w badaniach klinicznych nad osobami małoletnimi i dorosłymi.
4. Umiejętność pisania doniesień naukowych i ich przekazywanie w formie informacji naukowej jako artykułów z zachowaniem struktury IMRAD oraz plakatów prezentowanych na konferencjach lub zjazdach naukowych.
5. Umiejętność zastosowania informacji naukowej w pracy zawodowej oraz praca zgodnie z najnowszymi standardami Towarzystw Naukowych według medycyny opartej na faktach (EBM)
Wiedza w zakresie nauk podstawowych i nauk medycznych.
1. Podstawowe pojęcia dotyczące informacji naukowej, związane zarówno z badaniami klinicznymi, strukturą artykułów oraz plakatów, ewaluacją czasopism naukowych w obrębie Polski i Świata, kryteriami oceny skuteczności wybranych form terapii. (IF, MNiSW, kształt artykułów naukowych, formy bibliografii i cytowań, lista filadelfijska, RECIST 1.1, OS, PFS, ORR, Konwencja Helsińska).
2. Skuteczne wyszukiwanie informacji naukowych z internetowych medycznych baz danych, w oparciu o różne kryteria (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/, http://onkologia.org.pl/raporty/, https://clinicaltrials.gov/)
3. Zapoznanie się z publikacjami dotyczącymi wyników badań klinicznych, jako formą informacji naukowej. Zaprojektowanie badania klinicznego zgodnie z wymogami prawa międzynarodowego i GCP oraz jego prezentacja ustna oraz w formie abstraktu. Zapoznanie się z wytycznymi Towarzystw Naukowych, jako formą informacji naukowej i EBM.
4. Interpretowanie wyników badan naukowych zawartych w artykułach/bazach medycznych jako źródła informacji naukowej. Rozróżnienie rzetelnej informacji naukowej
Wykład konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej (problem based learning) i dyskusji.Wykorzystanie platformy CM do rozwiązywania zadań i umieszczania prezentacji. Konsultacje zgodnie z informacją umieszczoną na platformie CM. W przypadku formy elektronicznej seminaria za pomocą aplikacji google meet.
Ostateczna forma przeprowadzenia seminarium (elektronicznie/osobiście) zależy od rozporządzenia JM Rektora.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podczas ćwiczeń należy wykazać się aktywnością i wykonywać zadane prace domowe (projektowanie badań klinicznych, praca z bazami danych, recenzja artykułów, interpretacja artykułów) oraz prezentować je w określonym terminie i umieszczać na platformie CM. W przypadku zdarzeń losowych, po uzgodnieniu z prowadzącym, można uzupełnić braki w określonym czasie. W przypadku wykonania wszystkich zadań, przewidziany jest test końcowy - pytania jednokrotnego wyboru, gdzie progiem uzyskania zaliczenia jest co najmniej 60% pozytywnych odpowiedzi.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Kulczycki E. Struktura artykułu naukowego - uniwersalne wytyczne i przydatne wskazówki http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/struktura-artykulu-naukowego-uniwersalne-wytyczne-i-przydatne-wskazowki/
2. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
3. Ogólnodostępne bazy danych: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/, http://onkologia.org.pl/raporty/, https://clinicaltrials.gov/.
Modified by dr n. med. Izabela Łasińska (last modification: 25-07-2023 17:33)