SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biologia i ekologia I i II |
Kod przedmiotu | Biologia i ekologia 02LBUD_pNadGen488GD |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z klasyfikacją taksonomiczną organizmów i metodami rozpoznawania przedstawicieli wybranych grup mikroorganizmów, grzybów i roślin. Wskazanie istotności udziału poszczególnych grup organizmów na różnorodność i jakość procesów zachodzących w wybranych typach środowisk naturalnych i antropogenicznych.
Formalne: podstawy biologii i ekologii na poziomie szkoły średniej.
Nieformalne: podstawowa wiedza z zakresu nauk o szeroko pojętym środowisku.
Program wykładów: Zapoznanie studenta z obowiązującą klasyfikacją taksonomiczną i ekologiczną mikroorganizmów, grzybów oraz roślin. Omówienie budowy komórkowej organizmów prokariotycznych i eukariotycznych. Podziały komórkowe. Budowa i rola tkanek roślinnych w procesach fizjologicznych. Przedstawienie podstawowych procesów metabolicznych (katabolizm, anabolizm, fosforylacja, fotooksydacja, oddychanie tlenowe, beztlenowe, fermentacja, fotosynteza ). Zapoznanie się z podstawowymi prawami
ekologii. Charakterystyka zasobów przyrody. Obieg materii i przepływ energii w biosferze, cykle biogeochemiczne, produktywność i funkcjonowanie podstawowych typów ekosystemów. Przegląd wybranych grup mikroorganizmów i roślin, głównie grup najbardziej liczebnych i pośrednio lub bezpośrednio związanych z inżynierią środowiska.
Program ćwiczeń laboratoryjnych: Zapoznanie studenta z ogólną budową mikroorganizmów, grzybów i roślin reprezentujących różne poziomy rozwoju ewolucyjnego. Szczegółowe poznanie wybranych grup mikroorganizmów (m. in. bakterii, sinic), ponadto grzybów, glonów i makrofitów mających udział i znaczenie w przebiegu procesów zanieczyszczania oraz oczyszczania środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropogenicznych.
Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.
Metody poszukujące: samodzielna praca studenta - mikroskopowanie i identyfikacja materiału biologicznego (zajęcia laboratoryjne), samodzielne przygotowanie lub pobór prób do przeprowadzenia wybranych typów analiz (zajęcia laboratoryjne i terenowe).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie laboratoriów: podstawą do zaliczenia zajęć laboratoryjnych są oceny z trzech kolokwiów praktycznych i teoretycznych (pisemnych lub ustnych) ze zrealizowanych zajęć. Zaliczenie wykładu – pisemne kolokwium, zawierające 8 pytań ocenianych na 0 – 1 pkt; do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 5 punktów.
Podstawą ustalenia oceny łącznej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu, 0,25 oceny z ćwiczeń oraz 0,25 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych.
Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena łączna ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,30 – dostateczny, od 3,30 do 3,69 – dostateczny plus, od 3,70 do 4,09 – dobry, od 4,10 do 4,49 – dobry plus, od 4,50 – bardzo dobry.
1. Pawlaczyk- Szpilowa M., Biologia i Ekologia. Oficyna Wydawnicza PWR, Wrocław 1997
2. Campbell Neil A., Biologia. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2012.
3. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009
1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. T. 1 i 2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2010
2. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007
3. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1996
4. Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W., Villee C.A., Biologia. Wyd. Multico, Warszawa 2007
Limit studentów na zajęciach laboratoryjnych wynosi 18 osób.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-09-2016 13:13)