SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Chemia sanitarna |
Kod przedmiotu | Chemia sanitarna 01LBUD_pNadGen3UG1I |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z źródłami, formami występowania, przyczynami anomalnych stężeń i metodami oznaczania domieszek i zanieczyszczeń w wodach i ściekach oraz z ich toksycznością oraz wpływem na jakość wody i zdrowie ludzi.
Formalne: zaliczenie przedmiotów – Chemia ogólna.
Nieformalne: brak.
Program wykładów: Budowa cząsteczki wody. Cel i zakres badania wody i ścieków. Pobieranie próbek wody i ścieków do badań fizyczno-chemicznych. Właściwości fizyczne wody i ścieków. Właściwości chemiczne wody i ścieków. Gazy rozpuszczalne w wodach. Podstawowe składniki nieorganiczne - zasolenie wód. Żelazo, mangan i glin. Substancje pokarmowe: azot i fosfor. Eutrofizacja wód. Metale ciężkie. Źródła i przemiany związków organicznych w wodach. Wskaźniki zawartości substancji organicznych. Substancje organiczne: związki humusowe, pochodne ropy naftowej, pestycydy, substancje powierzchniowo-czynne, chlorowcowane węglowodory 121 alifatyczne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, dioksyny. Charakterystyczne składniki ścieków komunalnych i przemysłowych. Przedstawianie wyników badań jakości wód i ścieków. Metody oceny i klasyfikacji wód. Normy jakości wód.
Program laboratorium: Oznaczenia: Barwa, mętność i pH. Zasadowość, kwasowość i twardość. Tlen i dwutlenek węgla. Chlorki, siarczany. Żelazo i mangan. Formy związków azotu, fosforany. ChZTMn, ChZTCr i BZT5. Analiza instrumentalna: AAS, OWO, chromatografia gazowa. Analiza kontrolna.
Metody podające: wykład konwencjonalny.
Metody poszukujące, ćwiczeniowo – praktyczne: metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia laboratoryjne; na ocenę końcową z ćwiczenia składa się ocena z kolokwium pisemnego sprawdzającego wiedzę teoretyczną z zakresu ćwiczenia i ocena ze sprawozdania z jego wykonania. Do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych wymagane jest uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich wykonanych ćwiczeń oraz za analizę kontrolną.
Egzamin: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń laboratoryjnych; egzamin ma formę pisemną lub ustną. Egzamin pisemny – 4 pytania problemowe, oceniane od 0 do 10 punktów Uzyskane punkty/Ocena - 0-19 /niedostateczna; 20-24/dostateczna; 25-27/plus dostateczny; 28- 32/dobra; 33-36/plus dobry; 37-40/bardzo dobra Egzamin ustny - tylko w terminie egzaminu przedterminowego. Do egzaminu ustnego mogą przystąpić jedynie studenci, którzy uzyskali zaliczenie z ćwiczeń na ocenę - bardzo dobry.
Podstawą ustalenia oceny łącznej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,6 oceny z wykładu oraz 0,4 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena łączna ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,30 – dostateczny, od 3,30 do 3,69 – dostateczny plus, od 3,70 do 4,09 – dobry, od 4,10 do 4,49 – dobry plus, od 4,50 – bardzo dobry.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2019 12:37)