Zapoznanie studentów z wiedzą na temat: rozwoju człowieka w okresie późnego dzieciństwa i wczesnej adolescencji, zaburzeń i zagrożeń rozwoju typowych dla tych okresów, a także wspierania rozwoju dzieci i młodzieży.
Wymagania wstępne
Brak wymagań.
Zakres tematyczny
Rozwój dziecka w okresie późnego dzieciństwa.
Rozwój fizyczny i motoryczny; rozwój myślenia, mowy, uwagi i pamięci; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny. Kształtowanie samooceny.
ADHD. Przyczyny, objawy, metody pracy z dziećmi z ADHD i ADD.
Rozwój w okresie wczesnej adolescencji.
Zmiany w sferze myślenia, emocji i kontaktów z otoczeniem.
Zagrożenia okresu dorastania.
Wahania nastroju, bunt młodzieńczy, agresja, przemoc seksualna i jej długotrwałe konsekwencje, grupy nieformalne, sekty.
Wspieranie rozwoju młodzieży w okresie adolescencji.
Komunikowanie społeczne w szkole.
Relacje między nauczycielem a uczniami, rodzicami uczniów i przełożonymi. Analiza transakcji na podstawie teorii E. Berne’a.
Metody kształcenia
Metoda tekstu przewodniego, konwersacje, inscenizacje (psychodrama), studia przypadków.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (50%), ocena z przygotowanej prezentacji (30%) oraz udział w dyskusji (20%).
Literatura podstawowa
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003), Psychologia rozwoju człowieka, t.2: Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.
Berne E. (2005), W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.
Pfiffner L. (2004), Wszystko o ADHD. Poznań: Zysk i S-ka.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.