Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki na II etapie edukacyjnym.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (ogólnego i do nauczania na II etapie edukacyjnym) oraz z podstaw dydaktyki.
Zakres tematyczny
Podstawa programowa, cele kształcenia i treści nauczania matematyki na II etapie edukacyjnym.
Programy nauczania – analiza, ocena i dobór. Rozkłady materiału.
Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Charakterystyka głównych operacji umysłowych w uczeniu się matematyki.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Trudności w uczeniu się. Indywidualizacja nauczania.
Dobór metod nauczania. Metody aktywizujące.
Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje. Sprawdzian w klasie VI szkoły podstawowej (na koniec II etapu edukacyjnego).
Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Praca domowa.
Warsztat pracy nauczyciela. Wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela.
Sposoby kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i motywacji do uczenia się matematyki.
Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.
Metody kształcenia
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: krótkiego pisemnego referatu (20%), konspektu zajęć pozalekcyjnych (20%), przygotowanych materiałów do zajęć (50%), obecności i aktywności na zajęciach (10%). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
Literatura podstawowa
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
D. Zaremba, Sztuka nauczania matematyki w szkole podstawowej.
Podstawa programowa kształcenia na II etapie edukacyjnym.
Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.
Literatura uzupełniająca
M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
Podręczniki z matematyki do klas IV-VI szkoły podstawowej.
Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 22-09-2016 12:09)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.