SylabUZ
Course name | MATHEMATICS |
Course ID | 11.1-WZ-EkoP-M-W-S14_pNadGenAT6Y9 |
Faculty | Faculty of Economics and Management |
Field of study | Economics |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 5 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Po ukończeniu kursu matematyki student powinien być przygotowany do praktycznego jej stosowania w badaniu zjawisk i procesów ekonomicznych. Celem każdego studiującego powinno być opanowanie zalecanego podręcznika J. Banasia.
Znajomość matematyki w zakresie szkoły ponadgimnazjalnej.
Wykład i ćwiczenia:
1. Język matematyki, elementy logiki matematycznej, zbiory, iloczyn kartezjański, relacje, funkcje. Podstawowe własności funkcji, funkcje elementarne, wartość bezwzględna.
2. Przestrzeń R^n, macierze, typy macierzy, działania na macierzach, wyznaczniki.
3. Układy równań i nierówności liniowych i ich rozwiązywanie.
4. Ciągi liczbowe i ich granice, granica i ciągłość funkcji jednej zmiennej.
5. Elementy matematyki finansowej –procent prosty i składany, efektywna stopa procentowa, dyskontowanie, oprocentowanie ciągłe, wewnętrzna stopa zwrotu.
6. Pochodna funkcji jednej zmiennej, różniczka, związek pochodnej z przyrostami.
7. Badanie przebiegu zmienności funkcji.
8. Elementarne zastosowania pochodnych w ekonomii, wielkości krańcowe, elastyczność, stopa wzrostu; Całki oznaczone i nieoznaczone i ich zastosowania.
9.Funkcje wielu zmiennych, przykłady zastosowań w ekonomii, pochodne cząstkowe.
10. Ekstrema funkcji wielu zmiennych, ekstrema warunkowe.
11. Równania różniczkowe i różnicowe i ich zastosowania w ekonomii.
W ramach prowadzonych wykładów studenci zapoznają się z teorią, a na ćwiczeniach będą rozwiązywać zadania dotyczące poszczególnych tematów wykładów.
Tradycyjny wykład.
Ćwiczenia audytoryjne, w ramach których studenci rozwiązują zadania.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie ćwiczeń: złożenie projektu pozytywnie zaopiniowanego przez prowadzącego zajęcia, wysoka frekwencja na zajęciach.
Zaliczenie wykładu: zaliczenie ćwiczeń, wysoka frekwencja na wykładzie, zdanie pisemnego testu egzaminacyjnego.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny ćwiczeń i egzaminu.
1. Banaś J., Podstawy matematyki dla ekonomistów, WNT, Warszawa 2005.
2. Bednarski T., Elementy matematyki w naukach ekonomicznych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
3. Antoniewicz R., Misztal A., Matematyka dla studentów ekonomii. Wykłady z ćwiczeniami, PWN, Warszawa 2000.
4. Bażańska T., Nykowska M., Zbiór zadań z matematyki dla studentów wyższych uczelni ekonomicznych, Centrum Szkoleniowo-Wydawnicze Kwantum, Warszawa 1997.
5. Krysicki, W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, t. 1,2, PWN, Warszawa 2001.
1. Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii, Modele i metody, cz. 1,2, PWN, Warszawa 1996.
2. Chiang A. C., Podstawy ekonomii matematycznej, PWE, Warszawa 1994.
3. Stankiewicz W., Zadania z matematyki cz. A/B dla wyższych uczelni, Warszawa 2000.
4. Matłoka M. (red.), Matematyka dla ekonomistów. Zbiór zadań, Wydawnictwo AE, Poznań 2000.
Modified by prof. dr hab. Witold Jarczyk (last modification: 15-09-2016 13:36)