SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne |
Kod przedmiotu | 12.6-WP-PielP-GER-W-S14_pNadGenHA6D1 |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 9 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Praktyka | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia praktyczne | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Przygotowanie studenta do kompleksowej opieki geriatrycznej. Przekazanie aktualnej wiedzy w zakresie procesów starzenia się ustroju, ostrych i przewlekłych chorób wieku starczego. Wskazanie odrębności postępowania pielęgniarskiego wobec osoby w wieku podeszłym. Zwrócenie uwagi na starość w aspekcie środowiskowym i genetycznym oraz profilaktyki iepomyślnego starzenia się człowieka.
Wiedza i umiejętności zawodowe zdobyte zgodnie z programem w I roku nauczania. Umiejętność oceny potrzeb bio-psycho-społecznych człowieka, wiedza z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej, nauk podstawowych , społecznych.
Wykład:
Ćwiczenia:
Samokształcenie
Praca pisemna w oparciu o przypadek, z którym student zetknął się w czasie praktyk. Uwzględniający opis schorzeń geriatrycznych, procesu pielęgnowania oraz komunikacji i profilaktykę niepomyślnego starzenia się.
Zajęcia praktyczne/Praktyka zawodowa:
Wykład konwencjonalny, praca w grupach, praca z książką, metoda przypadków i sytuacyjna, pokaz, instruktaż, ćwiczenia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu ustnego, który zawiera pytania z wykładów i ćwiczeń 60% poprawnych odpowiedzi na trzy pytania wylosowane z puli osiemdziesięciu pytań. Do egzaminu przystępuje student, który zaliczył ćwiczenia na ocenę pozytywną. Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują: aktywna obecność na wszystkich zajęciach, aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach. oraz przygotowanego procesu pielęgnowania w wybranej jednostce chorobowej.
Zajęcia praktyczne - zaliczenie z oceną. wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta przebywającego w DPS lub w oddziale geriatrycznym oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego.
Praktyka zawodowa - zaliczenie z oceną. Do praktyki zawodowej przystępuje student, który zaliczył zajęcia praktyczne na ocenę pozytywną i posiada umiejętności zdobytych w ramach wcześniejszych metod kształcenia. Podstawę oceny stanowi obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem i współpracy z personelem oraz kontaktu z rodziną.
Samokształcenie – zaliczenie bez oceny. Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrane tematy. Szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł. Praca powinna być napisana w komputerze czcionką Time New Roman, odległość między wierszami 1,5. Marginesy 2,5. Minimalna ilość stron wynosi 5. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen z egzaminu i zajęć praktycznych.
Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin 2009.
2. Wieczorowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
3. Karasek M (red.): Aspekty medyczne starzenia się człowieka. Łódzkie Towarzystwo naukowe, Łódź 2008.
4. Kędziora-Kornatowska K., Muszalik M.,(red.) Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej, Lublin 2009.
5. Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii. Via Medica, Gdańsk 2007.
6. Schiefele J., Standt J., Dach M. M.: Pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 1998.
7. de Valden – Gałuszko K. ,Kaptacz A. (red.): Pielęgniarstwo w opiece paliatywnej i hospicyjnej. PZWL, Warszawa 2005.
8. Jakubowska H., Raciniewska A., Rgowski Ł. Patrząc na starość. UAM Poznań 2009.
9. Manthorpe J., Iliffe S. Depresja wieku podeszłego. PZWL Warszawa 2010.
10. Douglas G., Nicol F., Robertson C., Baadania kliniczne. Edra Urban & Partner Wrocław 2015.
Zych A.. Leksykon gerontologii. Impuls Kraków 2007.
2. Brzezińska M. Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości. Difin Warszawa 2011.
3. Wieczorowska-Tobis K. Talarska D. Różne oblicza starości. UM Poznań Poznań 2011.
4. Hill R. Pozytywne starzenie się. Laurum 2010.
5. de Beauvoir S, Starość. Warszawa 2011.
6. Brocklehurst J. , C., Allen S. C.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa2005.
7. Halik J. (red.): Starzy ludzie w Polsce. Społeczne i zdrowotne skutki starzenia się społeczeństwa. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2002.
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 28-09-2016 09:19)