SylabUZ

Generate PDF for this page

Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne II - course description

General information
Course name Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne II
Course ID 12.6-WP-PielP-NEUR2-Ć-S14_pNadGenV0VP0
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Paweł Jarmużek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Practical training 80 5,33 - - Credit with grade
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Credit with grade
Samokształcenie 15 1 - - Credit
Egzamin 0 0 - - Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy i umiejętności w zakresie profesjonalnego pielęgnowania chorych ze schorzeniami neurologicznymi i/lub urazami układu nerwowego. 

Prerequisites

Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka, patofizjologii chorób oraz przedmiotów zrealizowanych w ramach kierunku            w dotychczasowym programie. 

Scope

Ćwiczenia:  

  1. Pielęgnowanie chorych na padaczkę: istota choroby, przyczyny i objawy, pomoc choremu w czasie napadu padaczki, pomoc w czasie dużego napadu padaczki.
  2. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane: przyczyny, objawy i leczenie stwardnienia rozsianego; czynniki przyśpieszające ustąpienie ostrego rzutu choroby; proces pielęgnowania chorego na stwardnienie rozsiane.
  3. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych: zapalenie opon mózgowo – rdzeniowych – przypomnienie wiadomości; pielęgnowanie chorego nieprzytomnego zgodnie z zasadami obserwacji i opieki nad chorymi z zaburzeniami świadomości; chory w lżejszym stanie z zachowaną świadomością.
  4. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego: pierwsza pomoc przy urazie kręgosłupa; leczenie w warunkach szpitalnych.  
  5. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową: niektóre problemy pacjenta: ból w okolicy krzyżowej, pomoc w samoobsłudze, pozycja leżąca, zaparcia, trudności w oddawaniu moczu w pozycji leżącej, otyłość, siedzący tryb życia; informacje dotyczące samoobsługi.
  6. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi: otępienie starcze (objawy zespołu otępiennego, stopnie zaawansowania rozwoju zespołu otępiennego, przyczyny zespołu otępiennego), choroba Alzheimera (planowanie pielęgnacji, zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego). 

Zajęcia praktyczne

  1. Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem.  
  2. Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
  3. Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
  4. Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
  5. Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy. 
  6. Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
  7. Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.  
  8. Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
  9. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
  10. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
  11. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
  12. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
  13. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi. 
     

Praktyka zawodowa:

  1. Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem.  
  2. Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
  3. Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
  4. Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
  5. Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
  6. Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
  7. Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.  
  8. Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
  9. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
  10. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
  11. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
  12. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
  13. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi. 

Teaching methods

Burza mózgów, wykład konwencjonalny, praca z książką, metoda przypadków, instruktaż, pokaz, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Egzamin końcowy w formie testu, zawierającego 30 pytań. Pozytywną ocenę uzyskuje student, który otrzymał przynajmniej 75% punktów z egzaminu.  Ćwiczenia – Zaliczenie ćwiczeń związane jest z  uzyskaniem pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego składającego się z 50 pytań 0-29 ndst 30 – 34 dst 35 – 38 dst plus 39 – 42 db 43 – 46 db plus 47 - 50 bdb. Zajęcia praktyczne - Warunki zaliczenia zajęć praktycznych: - aktywna obecność na zajęciach – 100% - wykonanie zadania indywidualnego polegającego na sformułowaniu diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowaniu opieki w stosunku do wyznaczonego chorego. Do zajęć praktycznych w II semestrze przystępuje student, który zaliczył na ocenę pozytywną zajęcia w I semestrze.  
 
Samokształcenie – zaliczenie bez oceny. Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Temat samokształcenia zostanie podany na pierwszym wykładzie. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat. Praca nie powinna być krótsza niż pięć stron, napisana czcionką Time New Roman  12, odległość między wierszami 1,5, marginesy 2,5. W procesie oceniania szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych  i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu, ćwiczeń i zajęć praktycznych. 
 

Recommended reading

  1. Jaracz K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008  
  2. Gołąb B., Jędrzejewski K.: Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego. PZWL, Warszawa 2005.
  3. Fuller G.: Badanie neurologiczne. PZWL, Warszawa 2005.
  4. Kozubski W., Liberski P. (red.): Choroby układu nerwowego. PZWL, Warszawa2005.  
  5. Sacharczuk M.: Neurogeneza wieku dorosłego. PZWL, Warszawa 2005.
  6. Narkiewicz O., Moryś J.: Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna. PZWL, Warszawa 2005.
  7. Michałowicz R. (red.): Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2005.
  8. Prusiński A.: Neurologia praktyczna. PZWL, Warszawa 2005.
  9. Prusiński A.: Zawroty głowy. PZWL, Warszawa 2005.
  10. Dilling – Ostrowska E. (red): Zespoły bólowe w neurologii dziecięcej. PZWL, Warszawa 2005.
  11. Jaracz K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008  
  12. Kózka M., Płaszewska – Żywko L. (red.): Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010,
  13. Kózka M., Płaszewska – Żywko L. (red.): Procedury pielęgniarskie Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009,  
  14. Kózka M., Płaszewska – Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008
  15. Czaja E.: Procedury w neurochirurgii. W: Walewska E., Ścisło L. (red.) Procedury pielęgniarskie w chirurgii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

Further reading

  1. Retinger-Grzesiułowa M., Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 1988 r. 

Notes


Modified by mgr Beata Wojciechowska (last modification: 23-09-2016 10:37)