SylabUZ

Generate PDF for this page

BEHAVIOUR IN CONTINGENCIES - course description

General information
Course name BEHAVIOUR IN CONTINGENCIES
Course ID 14.4-WZ-BezP-ZSK-S16
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study National Security
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Leszek Gołdyka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest ukazanie bogactwa  i złożoności zachowań społecznych  ludzi w sytuacjach dla nich z wielu punktów widzenia i w wielu aspektach kryzysowych.

Prerequisites

Scope

Definicje (koncepcje) zachowania społecznego,  definicje (koncepcje)  sytuacji kryzysowej,  typologie zachowań społecznych, typologie sytuacji kryzysowych, psychospołeczne uwarunkowania  zachowań w sytuacjach kryzysowych.

Teaching methods

Wykład interaktywny i wykład tradycyjny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Znajomość treści wykładu i literatury przedmiotu. Zaliczenie pisemne, pytania otwarte. Progi dla ocen: dost - 60%, dst plus - 65%, dobry - 70%, dobry plus - 80%, bdb - 90%.

Recommended reading

  1. Bogdan Wojciszke, Człowiek wśród Ludzi. Zarys Psychologii Społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, s. 178-277; 313-344.
  2. Sztompka Piotr, Socjologia. Analiza Społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012, s. 57-124.
  3. Wojciech Sitek, Wspólnota i Zagrożenie. Socjologiczny Przyczynek do analizy krótkotrwałej Wspólnoty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
  4. Krzysztof Kaniasty, Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna. Psychospołeczne konsekwencje polskiej powodzi 1997 roku,  Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Further reading

  1. Jane Allyn Piliavin, John F. Dovidio, Samuel L. Gaertner, Russel D. Clark III, Interweniujący świadkowie – proces Udzielania Pomocy, w: Tomasz Maruszewski (red.), Poznanie- Afekt- Zachowanie, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 1993, s.180-207.
  2. Grzegorz Sędek, Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady, W: Mirosław Kofta, Teresa Szustrowa (red.), Złudzenia które pozwalają żyć, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 2001, s. 226-248.
  3. MAja Lis-Turlejska, Specyfika skrajnego stresu – historia poglądów, w: Maria lewicka (red.), Jednostka i Spółeczeństwo. Podejscie psychologiczne, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 267- 286.
  4. Elliot Aronson, Timothy D. wilson, robin M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 1997, s. 263-399; 453-493.
  5. David G.  Myers, Psychologia społeczna, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 2003, s. 151-192; 267-309; 354-399; 580-627.
  6. Gerd Bohner, Michaela Wanke, Postawy i zmiana Postaw, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 175- 196; 229-254.
  7. Anthony Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 2004, s. 624-657.

Notes


Modified by dr Paweł Szudra (last modification: 29-09-2016 14:16)