SylabUZ
Course name | Piano |
Course ID | 03.2-WA-EASMP-FOR-Ć-S14_pNadGenP1E2O |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Wynik pozytywny uzyskany podczas procedury kwalifikacyjnej przewidzianej dla kandydatów na I rok studiów I stopnia kierunek EASM
I SEMESTR – Fortepian
- budowa instrumentu, rola poszczególnych części w procesie powstawania dźwięku
- postawa przy instrumencie, układ rąk, kontakt z klawiaturą, swoboda i elastyczność aparatu gry
- wdrożenie gam i pasaży w prostych układach jako materiału do kształcenia podstaw techniki palcowej a także zapoznania z problematyką aplikatury
- sposoby wydobycia dźwięków ( podstawowe rodzaje artykulacji i dynamiki)
- samokontrola słuchowa –uświadomienie roli i zapoczątkowanie pracy nad jej wykształcaniem
- propedeutyka pedalizacji / zasada działania pedałów, skutki brzmieniowe obsługi/
- odczyt prostego zapisu nutowego rozumianego jako zestaw informacji dotyczących elementów składowych każdego dzieła muzycznego /np.agogiki, dynamiki, artykulacji
- metodyka pracy nad utworem /kolejne etapy – od zaznajomienia z kompozytorem, epoką, gatunkiem muzycznym, formą, poprzez rozczytanie, aż do uzyskanie biegłości i swobody wykonania.
REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia [kontrola obecności], systematyczna praca, opanowanie repertuaru wyznaczonego na początku semestru. Weryfikacja efektów kształcenia następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności techniczno- muzycznych oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego.
Etiudy – zbiory etiud B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa,
K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.
Utwory polifoniczne – „Wybór utworów z XVII i XVIII w.”/ wyd. PWM /,
J.S.Bach – „ Łatwe utwory”, „Drobne utwory”, „Małe preludia”,
„Inwencje dwugłosowe", „Suity francuskie ” ; G.F.Haendel „Utwo-
ry wybrane / wyd. PWM / itp.
Formy klasyczne – wybory sonatin -opr. Hoffmann-Rieger, S.Raube /wyd.PWM / ; W.A.Mozart – Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn-Sonaty, Drobne utwory /wyd. Peters/;
L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty
Utwory dowolne – Czytanki muzyczne z I-IV / wyd.PWM /; R.Schumann, P.Czajkowski - Al-
bum dla młodzieży; Łatwe utwory kompozytorów polskich – F.Chopina, K.Szy-
manowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara /wyd. PWM /, wybrane utwory F.Mendelssohna, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta .F.Chopina itp.
Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów, oraz akompaniamenty do utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.,duety fortepianowe –na cztery ręce, dwa fortepiany
PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!
A. Foldes ABC pianisty, PWM, Kraków ,1966
W. Chmielowska – Z zagadnień nauczania gry na fortepianie, PWM, Kraków,1971,
H. Neuhaus „Sztuka pianistyczna” PWM, Kraków 1970,
G. Sandor „O grze na fortepianie-gest, wyraz ,dźwięk” , PWN, Warszawa 1994
Modified by prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała (last modification: 17-10-2016 18:14)