SylabUZ

Generate PDF for this page

Musical literature - course description

General information
Course name Musical literature
Course ID 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Andrzej Tuchowski
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

- zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,

- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,

- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych

- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,

- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi analizy dzieła muzycznego i problematyki analitycznej

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki

Prerequisites

- I semestr - zdany egzamin wstępny

- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni

Scope

ŚREDNIOWIECZE

Chorał gregoriański /msze chorałowe, sekwencja Dies irae

Organum kwintowe, organum kwartowe, organum melizmatyczne, motet

Leoninus, Perotinus: Viderunt omnes

Trubadurzy, truwerzy, Minnesängerzy /wybór/

G. de Machaut: Messa de Nostre Dame

 

RENESANS

C. Jannequin: Le chant des oiseaux, La guerre

O. di Lasso: Matona mia cara, O la! o che bon eco

G. P. da Palestrina: Missa Papae Marcelli

C. Gesualdo da Venosa: Dolcissima mia vita, Moro lasso


 

BAROK

C. Monteverdi: Orfeusz /Uwertura/, Lasciate mi morire

A. Corelli, Concerti grossi

A.Vivaldi: Cztery pory roku op. 8 nr 1-4

J.S. Bach: Magnificat, Msza h-moll, Pasja wg św. Jana, Das wohltemperierte Klavier, t.I, Passacaglia c-moll BWV 582, Chaconne z II Partity d-moll BWV 1004, koncerty skrzypcowe /E-dur BWV 1042, d-moll BWV 1043/, koncerty klawesynowe /d-moll BWV 1052, A-dur BWV 1055/, Koncerty Brandenburskie /BWV 1046-1051/, Suity orkiestrowe /BWV 1066-1069/

G.F. Händel: Mesjasz (fragm.), Water Music, Firework Music


 

Teaching methods

Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną.

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej (test z progami punktowymi).

Recommended reading

. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II

3. U.Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003

4. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011

5. T.Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku

6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III

Further reading

1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V

3. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998

4. H.H.Eggebrecht, C.Dahlhaus, Co to jest muzyka? Warszawa 1992

5. N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995

6. N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998

7. R.D.Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998

8. M.Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998

Czasopisma

1. Canor. Pismo poświęcone interpretacjom muzyki dawnej

2. Res facta, Res facta nova

3. Muzyka. Kwartalnik IS PAN

4. Jazz Forum

5. Ruch Muzyczny

Notes


Modified by prof. dr hab. Andrzej Tuchowski (last modification: 21-09-2016 20:07)