SylabUZ

Generate PDF for this page

Placement in music teaching (I education stage) - course description

General information
Course name Placement in music teaching (I education stage)
Course ID 05.1-WA-EASMP-PRM1-Ć-S14_pNadGenH3B8Q
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki jest formowanie stylu pracy nauczycielskiej, kształcenie właściwych umiejętności i nawyków, wdrażanie do względnie samodzielnego stosowania zdobytej wiedzy przez udział w całokształcie życia szkoły ze szczególnym uwzględnieniem nauczania przedmiotu „muzyka” w klasach I-III. Ponadto przygotowanie do realizacji różnorodnych form działalności muzycznej na terenie szkoły i środowiska.

Prerequisites

Niezbędna jest znajomość z zakresu psychologii rozwojowej i poznawczej, psychodydaktyki oraz wiadomości o muzyce.

Scope

 Materiał muzyczny realizowany poprzez ekspresję ( wokalną, ruchową i instrumentalną), a także  aktywne słuchanie muzyki i wiadomości o muzyce.

Treści kształcenia podzielone są na 3 działy: odtwarzanie muzyki, tworzenie muzyki i percepcję muzyki.

ODTWARZANIE MUZYKI:

  • Rytmiczne recytowanie tekstów.
  • Zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek jednogłosowych z zastosowaniem zmian tempa, dynamiki i artykulacji.
  • Śpiewanie nazwami solmizacyjnymi i odczytywanie z nut wzorów melodii
  • Akompaniowanie do piosenek i zabaw ruchowych i utworów instrumentalnych z zastosowaniem efektów akustycznych i instrumentów perkusyjnych.
  • Granie na dzwonkach, metalofonie i flecie prostym sopranowym.
  • Opanowanie kilku utworów instrumentalnych przez pełny zespól klasowy z zastosowaniem różnych poznanych instrumentów.
  • Rozwijanie procesów hamowania i pobudzania przez stosowanie różnych sygnałów muzycznych.
  • Reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki, wysokości dźwięków i artykulacji.
  • Realizowanie tematów rytmicznych złożonych z poznanych wartości nut i pauz.

TWORZENIE MUZYKI:

  • Rytmizowanie przysłów i wierszy z urozmaiceniem rytmicznym.
  • Powtarzanie w formie echa, w różny sposób wykonywanych tematów rytmicznych.
  • Improwizowanie rytmu w określonym metrum.
  • Improwizowanie melodii do zrytmizowanych wierszy.
  • Śpiewanie pytań i odpowiedzi.
  • Improwizowanie melodii głosem lub na instrumentach do danego tematu rytmicznego.
  • Swobodne interpretowanie ruchem tematów rytmicznych.
  • Interpretowanie ruchem piosenek i utworów instrumentalnych.
  • Tworzenie ilustracji muzycznych do opowiadań i wierszy
  • Tworzenie form muzycznych z elementów improwizacji rytmicznej, melodycznej, ruchowej.

PERCEPCJA MUZYKI:

  • Percepcja głosów ludzkich i barw instrumentów muzycznych.
  • Rozpoznawanie wysokości, długości trwania, barwy i dynamiki dźwięków.
  • Słuchanie motywów melodycznych opartych na poznanych dźwiękach, śpiewanie nazwami solmizacyjnymi.
  • Rozpoznawanie metrum i przebiegu rytmicznego tematów rytmicznych piosenek i utworów  instrumentalnych.
  • Cechy charakterystyczne wybranych utworów wokalnych i instrumentalnych.
  • Rozwijanie umiejętności słuchania utworów muzycznych.

Teaching methods

 

  • Metoda analityczno – percepcyjna (głownie podczas pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
  • Metoda problemowo – odtwórcza (problemowy charakter metody dotyczy zagadnień muzycznych do samodzielnego rozwiązywania przez uczniów).
  • Metoda problemowo – analityczna (ma głównie zastosowanie w nauce słuchania muzyki).
  • Metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie).
  • Metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry).
  • Metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).
  • Melobajki.
  • Elementy muzykoterapii w edukacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie konspektów zajęć dla muzycznej edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem: uwarunkowań muzycznych dzieci, zdolności, terapii pedagogicznej, itp. oraz przeprowadzenie lekcji muzyki w wyznaczonej klasie (I, II, III) w szkole ćwiczeń. Następnie omówienie na kolejnych zajęciach, zrealizowanego materiału w szkole (ocena, uwagi, spostrzeżenia, wnioski). Ponadto w ramach praktyki: organizowanie i przygotowanie (łącznie z oprawą muzyczną) bajek, teatrzyków, przedstawień edukacyjnych, gier dydaktycznych, planszy, bali, konkursów, itp. Rozpisywanie muzycznych scenariuszy w formie konspektu i projektu multimedialnego. 

Recommended reading

1.       red. B. Dymara, Dziecko w świecie muzyki, Kraków 2000r.

2.       red. E. Zwolińska, Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1997r.

3.       E. Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991r.

4.       B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003r.

5.       E. Skowrońska-Lebecka, Dźwięk i gest, Warszawa 1977r.

6.       K. Stasińska, 120 lekcji muzyki, Warszawa 1995r.

7.       K. Przybylska, Wychowanie muzyczne w przedszkolu, Warszawa 1977r.

8.       W. Sherborne, Ruch rozwijający dzieci, Warszawa 2005r.

9.       D. Malko, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1988r.

10.    K. S. Wennerstorm, M. B. Smeds, Pedagogika Montessori w przedszkolu i w szkole, Karków 2007r.

11.    B. Podolska, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1987r.

12.    K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996r.

13.    U. Smoczyńska-Nachtman, Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992r.

14.    T. Krzyżanowska, Zabawy z piosenką, Katowice 1995.

15.    B. Bernacka, Śpiewające litery, W-wa 1976.

16.    A. Banasiewicz, E. Lipska, Muzyka w klasie I, W-wa 1993.

Further reading

1.            B. Podolska, Dźwięczące świerszcze, Kraków 2008r.

2.            U. Smoczyńska-Nachtman, Podajmy sobie ręce, Warszawa 1989r.

3.            K. Bożek-Gowik, Piosenki dla klas I-III i przedszkola.

4.            J. Lenartowska, Przedszkolaki bawią się i śpiewają, Warszawa 1987r.

5.            B. Podolska, Rytmika dla dzieci, Kraków 2008r.

6.            A. Jaszczyk, B. Kochania, Czarodziejski pyłek czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, Kraków 2006r.

7.            Z. Burowska, B. Karpała, B. Noworol, A. Wilk, So mi la – ćwiczenia muzyczne w klasie I-III, W-wa 1983.

8.            H. Burzyńska, ABC nauczyciela muzyki klasy I-III, Olsztyn 1996.

9.            K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996r.

 

Notes


Modified by dr Anna Łuczak (last modification: 22-09-2016 00:01)