SylabUZ

Generate PDF for this page

Placement in running music classes in nursery education - course description

General information
Course name Placement in running music classes in nursery education
Course ID 03.2-WA-EASMP-MRZED-Ć-S14_pNadGenII3AH
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Janina Fyk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Poznanie całokształtu życia przedszkola, specyfiki pracy opiekuńczo-wychowawczej  w poszczególnych grupach wiekowych oraz łączenie teorii z praktyką – prowadzenie  zajęć umuzykalniających w grupie 3,4,5 i 6-latków.

Prerequisites

Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne zdobyte w trakcie przedmiotu Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla I etapu nauczania,  obejmujące rozwój fizyczny, motoryczny, społeczno-emocjonalny i moralny dziecka w wieku przedszkolnym oraz  wiedza z zakresu metod uczenia się i nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym.

Scope

Zakres tematyczny przedmiotu:

  1. Ruch i zabawy  przy muzyce – dobór odpowiednich ćwiczeń i zadań.
  2. Śpiew i ćwiczenia mowy oraz rozwój wymowy – dobór odpowiednich  piosenek I sposobów ich wykonywania.
  3. Formy słuchania muzyki w przedszkolu.
  4. Akompaniament instrumentów perkusyjnych do piosenek.
  5. Improwizacje dziecięce.
  6. Teatrzyk jako Integracja różnych form ekspresji twórczej.
  7. Opracowanie ruchowe piosenek i miniatur instrumentalnych.
  8. Zabawy relaksacyjne i wyciszające.
  9. Konspekty –scenariusze  zajęć umuzykalniających dla 3 i 4-latków wraz z przygotowaniem rekwizytów,
  10. Konspekty - scenariusze  zajęć umuzykalniających dla 5-latków wraz z przygotowaniem rekwizytów,
  11. Konspekty - scenariusze zajęć umuzykalniających dla 6-latków wraz z przygotowaniem rekwizytów.

Tematy zajęć muzycznych dla grupy trzylatków  (15 minut):

-  odróżnianie 3 rodzajów muzyki, w określeniu dzieci: „do biegania”, „do maszerowania”, „do spania”,

-  uwrażliwianie na  różnice dynamiczne: forte i piano,

-  uwrażliwianie dzieci na wysokość dźwięku: dźwięki wysokie (cienkie) i niskie (grube),

-   nauka 2-3 piosenek wybranych przez studentów  oraz  zabawy ruchowe do piosenek,

-   zapoznanie z brzemieniem instrumentów perkusyjnych,

-   bajka muzyczna,

-   ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne,

-   ćwiczenia dykcyjne,

-   współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.

Tematy zajęć muzycznych dla grupy czterolatków  (20 minut):

-   ćwiczenia słuchowe i rytmiczne,

-  ćwiczenia i zabawy ruchowe z instrumentami,

-  nauka 2-3 piosenek wybranych przez nauczycielki przedszkola i studentów  oraz  zabawy ruchowe do piosenek,

-   opowiadanie muzyczne z inscenizacją,

-   korowód marszowy,

-  improwizacja ruchowa na zadany temat.

-   współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.

Tematy zajęć muzycznych dla grupy pięciolatków  (25 minut):

-   rozpoznawanie i określanie charakteru muzyki,

-   realizacja ruchem i na instrumentach motywów rytmicznych w metrum 2/4 i 3/4,

-   zabawa w echo rytmiczno-melodyczno-ruchowe,

-   poznajemy instrumenty muzyczne,

-   nauka 2-3 piosenek wybranych przez nauczycielkę przedszkola i studentów  oraz  zabawy ruchowe do piosenek,

-   ćwiczenia emisyjne i ortofoniczne oparte na piosenkach,

-   zabawa w konkurs piosenki

-   współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.

Tematy zajęć muzycznych dla grupy sześciolatków  (30 minut):

-   nauka 3-4 piosenek wybranych przez studentów  oraz  zabawy ruchowe do piosenek,

-   improwizacje i gra na dziecięcych instrumentach perkusyjnych,

-   brzmienie różnych instrumentów  muzycznych,

-   rozwijanie inwencji twórczej -  zabawa w dyrygenta i orkiestrę,
-   melodie realizowane/wykonywane na różne sposoby,-   malujemy muzykę,

-   nauka tańców :krakowiak, polka.

-  konkurs na najlepsze wykonanie piosenki,

-   współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.

Teaching methods

  • metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie),
  • metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry),
  • metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).
  • wybrane techniki muzykoterapeutyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo, wykazanie się praktyczną wiedzą i umiejętnościami z zakresu przerabianych zagadnień, przeprowadzenie zajęć umuzykalniających w różnych grupach wiekowych zgodnie z przygotowanymi scenariuszami zajęć.

Recommended reading

  1. Broda, I. Od przedszkolaka do pierwszaka. Program wychowania przedszkolnego, Zawiercie, 2009.
  2. Larentowska, J. Dziecięca orkiestra perkusyjna, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 1965.
  3. Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, WSiP, Warszawa, 1980.
  4. Podolska, B. Bawiło się lato z wiosną, WSiP, Warszawa,  1983.
  5. Sacher W.A. Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Oficyna Wyd. IMPULS, Kraków, 1999.
  6. Siedlecka, B., Biliński, W. (red. nauk.) Taniec w edukacji dzieci i młodzieży. Podręcznik dla nauczycieli, Wyd. AWF we Wrocławiu, Wrocław, 2003.
  7. Smoczyńska-Nachtman U., Zabawy i ćwiczenia przy muzyce, Warszawa, 1978.
  8. Smoczyńska-Nachtman U. Muzyka dla dzieci, Warszawa, 1992.
  9. Smoczyńska-Nachtman U., Rozśpiewane przedszkole, Warszawa, 1992.
  10. Wieman, M. A czy wy tak potraficie?, Warszawa,  1998.

Further reading

  1. Burowska, Z.,Głowacka, E. Psychodydaktyka muzyczna, Zarys problematyki. Akademia  Muzyczna w Krakowie, Kraków, 2006.
  2. Lenartowska, J. Przedszkolaki bawią się i śpiewają, Warszawa, 1987.
  3. Lewandowska, K. Muzykoterapia dziecięca, Kinga Lewandowska, Gdańsk, 1996.
  4. Ławrowska R. Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa, 1988.
  5. Molicka, M. Bajkoterapia, Media Rodzina, Warszawa, 2002.
  6. Opała-Wnuk, K. Sztuka, która pomaga dzieciom, Wyd. Feeria, Łódź, 2009.
  7. Przychodzińska, M. Dziecko i muzyka, nasza Księgarnia, Warszawa, 1974.
  8. Rose C., Dryden G. Zabawy fundamentalne, Wydawnictwo Transfer, Gdańsk, 2006.
  9. Smoczyńska-Nachtman, U. Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Warszawa, 1992.

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 03-01-2017 11:15)