SylabUZ

Generate PDF for this page

Music Presentation and Criticism Seminar - course description

General information
Course name Music Presentation and Criticism Seminar
Course ID 03.2-WA-EASMP-KRYT-Ć-S14_pNadGenEX12S
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

- zapoznanie ze sposobami funkcjonowania komentarza słownego w różnych formach prezentowania muzyki,

- opanowanie wiedzy estetycznomuzycznej w zakresie niezbędnym w działalności prelegenta, 

- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prelekcji (formy prelekcji, uwarunkowania odbioru muzyki) - przygotowanie do praktycznej realizacji różnych form publicznego komentowania muzyki.

Prerequisites

Zaliczenia z przedmiotów: historia muzyki, literatura muzyczna, zasady muzyki, instrumentoznawstwo z akustyką, filozofia, technologie informacyjne w muzyce.

Scope

 

1. Czy istnieje potrzeba komentowania muzyki? – przegląd rozwiązań. 2. Wizerunek prelegenta – ideał a rzeczywistość. 3. Warsztat prelegenta. 4. Prelekcja jako wystąpienie publiczne. Formy prelekcji. Forma a treść prelekcji. 5. Psychologiczne, socjologiczne, estetyczne i kulturowe uwarunkowania percepcji muzyki. Kategorie odbiorców muzyki. Percepcja muzyki a forma i treść prelekcji. 6. Estetycznomuzyczne wyznaczniki i uwarunkowania komentowania muzyki. 7. Analiza programów audycji muzycznych i sposobów komentowania w nich muzyki. 8. Kryteria poprawności prelekcji (komentarza) o muzyce. 9. Realizacja zadań w zakresie: a) konstruowania poszczególnych elementów prelekcji (temat, wyjaśnianie pojęć, kwestie językowe, dobór literatury muzycznej itd., forma cyklu audycji), b) tworzenia programu koncertowego c) realizacji prelekcji według tematów z szeroko rozumianej problematyki życia muzycznego, kultury muzycznej i historii muzyki, d) innych form (konkurs-quiz muzyczny). 10. Literatura w działalności prelegenta. Literatura muzyczna.

Teaching methods

Seminarium, konwersatorium, wykład problemowy, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskiwanych na zajęciach oraz z ocen za poszczególne projekty (autorskie scenariusze koncertów, program koncertowy, plakat, realizacja prelekcji w koncercie studenckim i koncercie/quizie zorganizowanym w środowisku lokalnym). Kryteria oceny prelekcji, scenariusza i programu: tytuł koncertu, język, forma, poprawność merytoryczna, dobór repertuaru, oryginalność ujęcia.

Recommended reading

1. K.Bula, Jak mówić o muzyce? Vademecum komentatora muzycznego, W-wa 1991; 2. M. Stokowska, Grzechy i grzeszki prelegentów, Poradnik Muzyczny 1967/10; 3. L.Markiewicz, Sekrety prelegenta, Poradnik Muzyczny 1963/ 9, 10, 11; 4. E.Kofin, Funkcje prelekcji muzycznej jako łącznika między dziełem, wykonawcą a odbiorcą, Poradnik Muzyczny 1981/6; 5. T.Misiak, Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, Muzyka 1985/2; 6. T.Misiak, Estetyczne i społeczne przesłanki kulturowych wzorów recepcji muzycznej, Muzyka 1987/2; 7. M.Kłosiński, Człowiek w sytuacji kontaktu z muzyką, W-wa 1995; 8. W.Worożańska, Trema – definicja i metody jej pokonywania, w: Prace Zakładu Pedagogiki Muzycznej UŁ, z. 7, red. J.Pałka, Łódź 2003

Further reading

 

1. R.Ciesielski, Muzyka w „Muzyce” - o tożsamość muzyki w edukacji estetycznej, w: Edukacja artystyczna wobec przemian…, red. L.Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2002; 2. R.Ciesielski, Problematyka estetycznomuzyczna w zwierciadle edukacji czyli o „ucieczce od muzyki” (rekonesans podręcznikowy), w: Filozofia muzyki. Studia, red. K. Guczalski, Kraków 2003; 3. M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, W-wa 1990

Notes


Modified by dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ (last modification: 03-11-2016 20:16)