SylabUZ

Generate PDF for this page

Improvisation - course description

General information
Course name Improvisation
Course ID 03.2-WA-EASMD-IMP-Ć-S14_pNadGenHMQ03
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Lesicki
  • dr Artur Majewski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zagadnienie improwizacji w muzyce jazzowej i estradowej oraz przedstawienie szeregu technik poszerzających umiejętności i świadomość studentów niezbędne dla wykonawstwa w stylistyce jazzowej, a w szczególności:

[1] Opanowanie podstawowego warsztatu związanego z improwizacją jazzową.

[2] Zapoznanie się ze strukturą harmoniczną standardów jazzowych. 

[3] Rozwój (poznanie i praktyczne zastosowanie na przykładzie grupowej pracy z instrumentem) elementów improwizacji w aspektach: melodycznym, harmonicznym i rytmicznym, z uwzględnieniem jazzowego języka muzycznego.

Prerequisites

Wybór bloku przedmiotów fakultatywnych "Muzyka jazzowa", zaliczenie drugiego semestru studiów.

Scope

Podczas zajęć omawiane są problemy z zakresu:

1. wykonawstwa solowego

2. wykonawstwa solowego w kontekście sekcji rytmicznej

3. współpracy w ramach sekcji rytmicznej

4. kształtowania brzmienia zespołu instrumentalnego

5. zastosowania technik improwizacji odpowiednich dla poszczególnych stylów jazzu

6. melodyki, rytmu, frazowania i harmonii w muzyce jazzowej .

Zagadnienia są najpierw omawiane, a następnie praktycznie realizowane w grupie.

Tematy zajęć:

8. Dopasowanie rejestrów instrumentów akompaniujących i solowych podczas zespołowej improwizacji

9. Technika frazowania „pomiędzy taktami”

10. „Passing Notes” (dźwięki przejściowe) i ich zastowanie w skalach

11. Zagadnienie substytutów: tercji małej i trytonowego

12. Ewolucja harmonii bluesa

13. Ekspresja w improwizacji

14. Improwizacja modalna

15. Melodyka stylu BeBop

Teaching methods

Zajęcia mają charakter ćwiczeń praktycznych prowadzonych w grupie studentów (skład instrumentalny zależny od aktualnego naboru).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na podstawie prezentacji fragmentów nagranych improwizacji każdego ze studentów.

Recommended reading

J. la Porta: Jazz Articulation

M. Levine: The Jazz Theory

A. Laverne: Tones of runes

P. Deneff: Jazz Hanon

W. Weiskopf & R. Ricker: Augmented scales in jazz

R. Ricker: Patterns of four The New Real Book vol. 1, 2, 3

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 11-01-2017 10:53)