SylabUZ

Generate PDF for this page

DESCRIPTIVE STATISTICS - course description

General information
Course name DESCRIPTIVE STATISTICS
Course ID 11.2-WZ-EkoP-SO-Ć-S15_genZMRZY
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Economics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Wojciech
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z zasadami planowania i prowadzenia badań statystycznych. Przedstawienie różnych tabelarycznych oraz graficznych metod  prezentacji cech jakościowych i ilościowych. Umiejętność analizowania wyników badań statystycznych za pomocą odpowiednich miar. Zakłada się rozwinięcie zdolności percepcji, a także umiejętności wykorzystania i selekcji informacji. Student powinien umieć uzyskać informacje, dane statystyczne ze źródeł wtórnych. W zakresie kompetencji personalnych i społecznych zakłada się, iż student rozwinie kompetencje polegające na komunikowaniu się z otoczeniem, doskonalić wiedzę, i brać odpowiedzialność za powierzone zadania.

Prerequisites

Podstawy analizy matematycznej oraz ekonomii.

Scope

Wykład

1.                Rodzaje i cel badań statystycznych. Typy skal pomiarowych cech.

2.                Klasyfikacja danych statystycznych, grupowanie materiału statystycznego i jego prezentacja w postaci szeregów statystycznych: szereg punktowy i rozdzielczy klasowy.

3.                Prezentacja graficzna materiału statystycznego: histogram, wykres słupkowy, kołowy , piramida populacyjna, wykres przebiegu, wykres pudełkowy.

4.                Wybrane miary położenia: średnia arytmetyczna, kwartyle, dominanta.

5.                Wybrane miary zróżnicowania: rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe i współczynnik zmienności.

6.                Współczynniki asymetrii i koncentracji.

7.                Zależność korelacyjna dwóch zmiennych mierzalnych. Wykres korelacyjny. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona. Regresja liniowa.

8.                Współzależność cech niemierzalnych. Tablice kontyngencji. Współczynniki: Yule’a, Cramera oraz kontyngencji Pearsona.

9.                Analiza dynamiki zjawisk: przyrosty, indeksy indywidualne i zespołowe. 

Ćwiczenia

Realizacja materiału przedstawionego na wykładzie w zakresie od punktu 1 do 8. Ze względu na małą liczbę godzin punkt 9 nie ma możliwości być zrealizowany na ćwiczeniach i zostaje do samodzielnej pracy studenta na podstawie informacji zawartych na wykładzie. Na ostatnich 2 godzinach zajęć przewidziane jest kolokwium sprawdzające.

 

Teaching methods

Rozwiązywanie zadań przez studentów z danymi rzeczywistymi (źródło: GUS, EUROSTAT, badania własne) z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych przedstawionych na wykładzie. Dyskusja nad możliwymi rozwiązaniami. Prezentacja danych na liście zadań za pomocą różnych wykresów graficznych wykonanych w profesjonalnym pakiecie statystycznym R.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1. Aktywności Studenta na zajęciach.

2. Kolokwium z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności.

3. Egzamin w formie testu wyboru z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności.

Recommended reading

  1. S. Kot, J. Jakubowski, A. Sokołowski, Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, 2007.
  2. Górecki T., Podstawy statystyki z przykładami w R, Wydawnictwo BTC, Legionowo 2011.
  3. J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
  4. A. Zeliaś, Metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

Further reading

1.      J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa 2001.

Notes


Modified by dr Magdalena Wojciech (last modification: 12-09-2016 14:12)