SylabUZ
Course name | General Subject |
Course ID | 16.0-WA-EASMP-POGÓL-W-S15_pNadGenB2TGX |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to Master of Arts degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Credit |
Zapoznanie studentów z wybranymi sylwetkami kompozytorów i zagadnieniami z zakresu muzyki XX i XXI wieku.
Wybór niniejszego przedmiotu ogólnouczelnianego przez studenta.
1. Jak rozsadzono system dur-moll: wczesne początki wielkiej destrukcji (późny romantyzm: Wagner, Strauss).
2. Urzekający świat impresjonizmu (Satie, Debussy, Ravel, De Falla).
3. Neoklasycyzm - czy powrót do korzeni? (Bartòk, Strawiński, Prokofiew, Bacewicz, Hindemith, grupa sześciu).
4. Rytm - to jest to! (Strawiński, Bartòk, Varèse)
5. Równe prawa dla wszystkich dźwięków. Dodekafonia (Schönberg, Berg, Webern i in.).
6. Wielkie indywidualności XX wieku: Igor Strawiński.
7. Dodekafonia do kwadratu, czyli serializm (Messiaen, Boulez, Stockhausen).
8. Wielkie indywidualności XX wieku: Olivier Messiaen.
9. Barwa - to jest to! Sonoryzm (Ligeti, Xenakis, Lachenmann, Penderecki i druga awangarda) .
10. Muzyka jest wszędzie: John Cage.
11. Wielkie indywidualności XX wieku: Witold Lutosławski.
12. Mniej znaczy lepiej? Minimal music (Reich, Glass, Górecki, Kilar).
13. Półton to o wiele za dużo: muzyka mikrotonalna (Ives, Hába, Partch, Stockhausen i in.).
14. Dźwięk od podszewki: spektralizm (Scelsi, Grisey, Murail, Saariaho, IRCAM).
Wykład konwersatoryjny – z dyskusją.
Wykład z prezentacją multimedialną obejmującą materiały dźwiękowe, filmowe i fragmenty partytur.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunki zaliczenia: min. 50% obecności na wykładzie
1. B. Schaeffer, Mały informator muzyki XX wieku, PWM Kraków, 1987
2. I. Lindstedt, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
3. Ch. B. Rae, Muzyka Lutosławskiego, PWN, Warszawa, 1996
4. C. Cox, D. Warner (red.), Kultura dźwięku, teksty o muzyce nowoczesnej, słowo / obraz terytoria, Gdańsk, 2010
5. T.A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1981
6. W. Rudziński, Muzyka naszego stulecia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995
7. E. Antokoletz, Muzyka XX wieku, Wydawnictwo POZKAL, Inowrocław, 2009
1. K. Stone, Music Notation in the Twentieth Century: A Practical Guidebook, New York, W. W. Norton, 1980
2. Alex Ross, The rest is noise. Farrar, Straus and Giroux, Nowy Jork, 2007
3. B. Schaeffer, Wstęp do kompozycji, PWM Kraków, 1976
4. M. Szoka, George Crumb, Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2011
5. J. Luty, John Cage. Filozofia muzycznego przypadku, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2011
6. D. Cichy (red.), seria: Nowa muzyka amerykańska, Nowa muzyka brytyjska, Nowa muzyka niemiecka, Korporacja Ha!art, Kraków, 2010
7. J. Topolski, Widma i czasy. Muzyka Gérarda Griseya, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2012
8. J. Szerszenowicz, Inspiracje plastyczne w muzyce. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2012
9. Wybrane numery czasopism Res Facta i Glissando oraz materiały dostępne w Internecie.
Modified by dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (last modification: 12-09-2016 13:42)