SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zarządzanie kryzysowe |
Kod przedmiotu | 04.9-WZ-BezD- ZK-S16 |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe / Bezpieczeństwo biznesu i administracji |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką z zarządzania kryzysowego w państwie na szczeblu gminy/powiatu (elementy) oraz kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania zdobytej wiedzy podczas przyszłej pracy zawodowej.
Brak
Wykład: zarys podstaw teoretycznych zarządzania kryzysowego; informatyczne wspomaganie zarządzania kryzysowego; Siły Zbrojne RP w zarządzaniu kryzysowym (niemilitarnym); narodowy system pogotowia kryzysowego; zarządzanie kryzysowe w samorządach; planowanie w zarządzaniu kryzysowym; zarządzanie kryzysowe w ujęciu praktycznym – wykonywanie dokumentów graficznych.
Laboratorium: w ramach prowadzonych zajęć laboratoryjnych: wykorzystanie informatycznego „Systemu Ostrzegania, Alarmowania i Informowania Województwa Dolnośląskiego” – treści i procedury zarządzania kryzysowego; przyczyny powstawania sytuacji kryzysowych; zadania instytucji, służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych na szczeblu powiatu i województwa w sytuacjach kryzysowych; podejmowanie zadań i pełnienie kompetencji organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji w sytuacjach kryzysowych; planowanie działań i podejmowanie decyzji w zakresie zarządzania kryzysowego; stosowanie zasad i procedur pracy sztabowej w zespołach zarządzania kryzysowego na szczeblu powiatu i województwa; wykonywanie dokumentów zarządzania kryzysowego na poziomie powiatu w ramach „treningu sztabowego”. Poza tym zapoznanie się z problematyką: klęsk żywiołowych i ich skutków dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska; zadań i kompetencji organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych w sytuacjach kryzysowych; organizacji i zadań centrum zarządzania kryzysowego w powiecie i województwie; sposobu tworzenia zespołów zarządzania; pracy powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego w czasie klęski żywiołowej; planowania i kierowania akcją przez powiatowy zespół zarządzania w sytuacji kryzysowej; organizacji łączności, obiegu informacji, roli i zadań mediów w sytuacjach kryzysowych.
Wykład konwencjonalny, metoda przypadków, , klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja.
Laboratorium: praca w grupach, burza mózgów, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, ćwiczenia z analizą przykładów, prezentacja i wykorzystanie informatycznego „Systemu Ostrzegania, Alarmowania i Informowania Województwa Dolnośląskiego”.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin pisemny – lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem (K_W02, K_W03) ; pytania otwarte z progami punktowymi. Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 5 pytań wybrane przez prowadzącego. Łączna suma punktów do zdobycia – 50. Suma punktów uzyskanych z testu decydować będzie o ocenie: bardzo dobry (46 – 50 pkt.), dobry plus (42 – 45 pkt.), dobry (38 – 41 pkt.), dostateczny plus (34 - 37pkt.), dostateczny (30 – 33 pkt.).
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach, pozytywna ocena z ćwiczenia grupowego, aktywność studenta na zajęciach, wykazanie się znajomością aktualnych problemów dotyczących zarządzania kryzysowego w powiecie/gminie w trakcie zajęć.
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
Efekty kształcenia będą weryfikowane trzema sposobami: poprzez systematyczną kontrolę wykonania zadań w trakcie opracowania przez grupę dokumentacji użycia sił i środków danej służby w sytuacji kryzysowej, okresowe sprawdziany (kolokwium).
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
Miarą zaliczenia przedmiotu jest ocena końcowa, która jest wypadkową oceny z laboratorium i egzaminu.
Zmodyfikowane przez dr inż. Krzysztof Graczyk (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 18:18)