SylabUZ

Generate PDF for this page

DATA ANALYSIS - course description

General information
Course name DATA ANALYSIS
Course ID 11.3-WZ-EkoP-AD-S16
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Economics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Marcin Relich, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej problematyki analizy danych w przedsiębiorstwie oraz nabycie umiejętności wykorzystania standardowego oprogramowania do analizy danych, z uwzględnieniem pozyskania danych z systemów informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem.

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykład: Obszary analizy danych w przedsiębiorstwie. Metody i modele analizy danych. Wielowymiarowa analiza danych pozyskanych z systemów informatycznych przedsiębiorstwa. Problematyka jakości pozyskanych informacji. Analiza danych w obszarze zarządzania relacjami z klientami (ang. Customer Relationship Management, CRM). Analiza danych w zintegrowanych systemach informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem.

Laboratorium: Wykorzystanie standardowego oprogramowania do analizy danych w różnych obszarach działalności przedsiębiorstwa (np. sprzedaży, zakupów, gospodarki magazynowej, cyklu życia produktu). Interpretacja i prezentacja wyników analizy danych. Wielowymiarowa analiza danych z wykorzystaniem narzędzi opartych na technologii OLAP.

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny, pokaz (prezentacja oprogramowania).

Ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu obejmuje problematykę analizy danych z uwzględnieniem wykorzystania archiwum danych pozyskanego z systemu informatycznego przedsiębiorstwa, a także nowe trendy w wykorzystaniu narzędzi informatycznych do analizy danych (K_W09, K_K01). Zaliczenie jest w formie pisemnej i obejmuje 10 pytań wielokrotnego wyboru. Zasady ustalania oceny są następujące: 0-5 pkt. „ndst”, 5,5-6 pkt. „dst”, 6,5-7 pkt. „dst+”, 7,5-8 pkt. „db”, 8,5-9 pkt. „db+”, 9,5-10 pkt. „bdb”.

Studenci zobowiązani są do aktywnego i systematycznego uczestniczenia w wykładach i laboratoriach. W przypadku nieobecności należy uzgodnić z prowadzącym sposób odrobienia zaległego laboratorium.

Zaliczenie zajęć laboratoryjnych obejmuje zagadnienia właściwego doboru danych do analizy z bazy danych przykładowego przedsiębiorstwa (K_U02), a także poprawnego wykorzystania metod i modeli (K_W09) oraz doboru odpowiedniego narzędzia informatycznego do wyznaczenia analiz ekonomicznych i ich interpretacji (K_U03). W ramach zajęć laboratoryjnych studenci rozwiązują zadania oraz realizują poszczególne etapy projektu z wykorzystaniem standardowego oprogramowanie do analizy danych. Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych uzależniona jest od:

-          kolokwium (30% oceny końcowej),

-          projektu (50% oceny końcowej),

-          aktywnego udziału w zajęciach (10% oceny końcowej) oraz systematycznej pracy studenta podczas całego semestru (10% oceny końcowej).

Zakres punktowy dla oceny z zajęć laboratoryjnych jest taki sam jak przy zaliczeniu wykładu.

Na ocenę końcową przedmiotu składa się ocena z laboratorium (50%) i wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z laboratorium i wykładu.

Recommended reading

  1. Deszczyński B., CRM - strategia, system, zarządzanie zmianą. Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2011.
  2. Dittmann P., Prognozowanie w przedsiębiorstwie: metody i ich zastosowanie. Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków 2008.
  3. Paleczek W., Metody analizy danych (na przykładach). Wydawnictwa Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2004.
  4. Provost F., Analiza danych w biznesie. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015.

Further reading

  1. Hydzik P., Sobolewski M., Komputerowa analiza danych społeczno-gospodarczych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007.
  2. Ostasiewicz W., (Red.), Statystyczne metody analizy danych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999.
  3. Prusak B., Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstw. Difin, Warszawa 2005.
  4. Witkowski T., Decyzje w zarządzaniu przedsiębiorstwem. WNT, Warszawa 2000.

Notes


Modified by dr hab. inż. Marcin Relich, prof. UZ (last modification: 25-08-2016 18:20)