SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekonomia zrównoważonego rozwoju |
Kod przedmiotu | 07.2-WZ-EkoPD-EZR-S16 |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Ekonomia / Ekonomia przedsiębiorstwa |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej zrównoważonego rozwoju jako nowego paradygmatu ekonomi oraz zapoznanie z wybranymi metodami i instrumentami realizacji celów zrównoważonego rozwoju w życiu gospodarczym
Brak
Wykład: Podstawy i istota koncepcji zrównoważonego rozwoju. Konieczność reformy ekonomii tradycyjnej, ekonomia środowiska i ekonomia ekologiczna – etapy na drodze do ekonomii zrównoważonego rozwoju. Główne tezy ekonomii zrównoważonego rozwoju. Wzrost gospodarczy w ekonomii zrównoważonego rozwoju.
Ćwiczenia: Gospodarka - społeczeństwo - środowisko – wiedza na temat relacji i zależności tych systemów jako podstawa zrównoważonego rozwoju. Od homo economicus do homo cooperativus – podstawy etyki zrównoważonego rozwoju. Osobisty wkład w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju (zrównoważona konsumpcja). Tradycyjne założenia polityki gospodarczej a propozycje zrównoważonej polityki gospodarczej. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju – podstawa implementacji koncepcji w praktyce życia społecznego i gospodarczego.
Wykład: wykład z elementami aktywizacji słuchaczy.
Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca w grupach, wystąpienie, praca z dokumentem źródłowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student zobowiązany jest do zaliczenia wykładu na ocenę. Zaliczenie wykładu otrzymuje student, który uzyska przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi na pytania otwarte lub testowe sformułowane w kolokwium zaliczającym (K_W01, K_W4).
Aby zaliczyć ćwiczenia student zobowiązany jest: a) zaliczyć na ocenę pozytywną test lub kolokwium złożone z pytań otwartych (zaliczenie otrzymuje student, który udzieli nie mniej niż 60% poprawnych odpowiedzi) (K_W01, K_W4). b) przygotować prezentację multimedialną i wygłosić referat dotyczący problematyki ekonomii zrównoważonego rozwoju (K_U01, K_U09, K_K02, K_K05). c) brać udział w dyskusjach oraz pracach grup podczas ćwiczeń (K_K02, K_K05).
Ocena z przedmiotu będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładu, przy założeniu, że obie oceny będą co najmniej dostateczne.
1. Carly M., Spapens P., Dzielenie się światem, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Białystok-Warszawa 2000. 2. Fiedor B. (red.), Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2002. 3. Poskrobko B. (red.), Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2010. 4. Poskrobko B. (red.), Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Zarys problemów badawczych i dydaktyki, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2010. 5. Rogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka, Wyd. Zysk i S-ka, Warszawa 2010. 6. Kronenberg J., Burger T. (red.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010. 7. Żylicz T., Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, PWE, Warszawa 2004.
1. Bartniczak B., Zaremab-Warnke S.(red.), Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, t. IV, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok –Wrocław 2010. 2. Czaja S., Spory wokół koncepcji nauki ekonomii zrównoważonego i trwałego rozwoju – ujęcie problemowo-dydaktyczne, Ekonomia = Economics Nr 5 (17), s. 35-45, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2011. 3. Kiełczowski D., Od koncepcji ekorozwoju do ekonomii zrównoważonego rozwoju, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok 2009. 4. Kramer M., Urbaniec M., Kryński A., Międzynarodowe zarządzanie środowiskiem. Tom 1-3, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2004. 5. Michałowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, Wyd. Cedewu, Warszawa 2007. 6. Poskrobko B (red.), Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, t. III, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok–Warszawa 2010. 7. Poskrobko B., Dobrzański G.(red.), Problemy interpretacji i realizacji zrównoważonego rozwoju, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2007.
Zmodyfikowane przez dr inż. Monika Michalska (ostatnia modyfikacja: 02-09-2016 05:40)