SylabUZ

Generate PDF for this page

On the other side of tonality - course description

General information
Course name On the other side of tonality
Course ID 03.2-WA-UZP-Tonal- 1w-S16
Faculty Inter-faculty courses offer
Field of study Inter-faculty courses offer
Education profile -
Level of studies
Semester winter term 2016/2017
Head faculty Faculty of Arts
Course information
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wybranymi sylwetkami kompozytorów i zagadnieniami z zakresu muzyki XX i XXI wieku.

Prerequisites

Wybór niniejszego przedmiotu ogólnouczelnianego przez studenta

Scope

1. Jak rozsadzono system dur-moll: wczesne początki wielkiej destrukcji (późny romantyzm: Wagner, Strauss).  

2. Urzekający świat impresjonizmu (Satie, Debussy, Ravel, De Falla).

3. Neoklasycyzm - czy powrót do korzeni? (Bartòk, Strawiński, Prokofiew, Bacewicz, Hindemith, grupa sześciu).

4. Rytm - to jest to! (Strawiński, Bartòk, Varèse)

5. Równe prawa dla wszystkich dźwięków. Dodekafonia (Schönberg, Berg, Webern i in.).

6. Wielkie indywidualności XX wieku: Igor Strawiński.

7. Dodekafonia do kwadratu, czyli serializm (Messiaen, Boulez, Stockhausen).

8. Wielkie indywidualności XX wieku: Olivier Messiaen.

9. Barwa - to jest to! Sonoryzm (Ligeti, Xenakis, Lachenmann, Penderecki i druga awangarda) .

10. Muzyka jest wszędzie: John Cage.

11. Wielkie indywidualności XX wieku: Witold Lutosławski.

12. Mniej znaczy lepiej? Minimal music (Reich, Glass, Górecki, Kilar).

13. Półton to o wiele za dużo: muzyka mikrotonalna (Ives, Hába, Partch, Stockhausen i in.).

14. Dźwięk od podszewki: spektralizm (Scelsi, Grisey, Murail, Saariaho, IRCAM).

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny – z dyskusją.

Wykład z prezentacją multimedialną obejmującą materiały dźwiękowe, filmowe i fragmenty partytur.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunki zaliczenia: min. 50% obecności na wykładzie

Recommended reading

 B. Schaeffer, Mały informator muzyki XX wieku, PWM Kraków, 1987I. Lindstedt, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010Ch. B. Rae, Muzyka Lutosławskiego, PWN, Warszawa, 1996

 C. Cox, D. Warner (red.), Kultura dźwięku, teksty o muzyce nowoczesnej, słowo / obraz terytoria, Gdańsk, 2010

 T.A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1981

W. Rudziński, Muzyka naszego stulecia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

 E. Antokoletz, Muzyka XX wieku, Wydawnictwo POZKAL, Inowrocław, 2009

 

Further reading

  1. K. Stone, Music Notation in the Twentieth Century: A Practical Guidebook, New York, W. W. Norton, 1980
  2. Alex Ross, The rest is noise. Farrar, Straus and Giroux, Nowy Jork, 2007
  3. B. Schaeffer, Wstęp do kompozycji, PWM Kraków, 1976
  4. M. Szoka, George Crumb, Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2011
  5. J. Luty, John Cage. Filozofia muzycznego przypadku, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2011
  6. D. Cichy (red.), seria: Nowa muzyka amerykańska, Nowa muzyka brytyjska, Nowa muzyka niemiecka, Korporacja Ha!art, Kraków, 2010
  7. J. Topolski, Widma i czasy. Muzyka Gérarda Griseya, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2012
  8. J. Szerszenowicz, Inspiracje plastyczne w muzyce. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2012

    9.  Wybrane numery czasopism Res Facta i Glissando oraz materiały dostępne w Internecie.

Notes


Modified by mgr Renata Kubiak (last modification: 26-07-2016 11:11)