SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy - course description

General information
Course name Pedagogy
Course ID 05.7-WP-WFP-Ped-W_pNadGenKQL9D
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Physical Education
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 8
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Banach
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 30 2 Exam
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

  • profesjonalna alfabetyzacja edukacyjna; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej;
  • przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka;
  • przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju i wychowania człowieka;
  • przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania złożonych problemów edukacyjnych;
  • rozwijanie umiejętności świadomego odbioru komunikatów w obszarze edukacji, rozpoznawania właściwej intencji pośrednich aktów mowy, a także zdobycie umiejętności skutecznego posługiwania się językiem w pracy pedagogicznej.

Prerequisites

Podstawowa znajomość: umiejętności komunikacyjne oraz zaznajomienie się z literaturą zakres tematyczny przedmiotu.

Scope

Treści wykładów:

Pedagogika jako nauka. Rozwój historyczny. Przedmiot badań. Działy współczesnej pedagogiki. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk. Relacje między pedagogiką a pielęgniarstwem. Wybrane kierunki pedagogiczne.

Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Struktura pojęć pedagogicznych: definiowanie pojęć pedagogicznych: Pojęcia: wychowanie, nauczanie, socjalizacja, kształcenie, edukacja, samowychowanie, samokształcenia – różnice treściowe w ujmowaniu pojęć i ich wzajemne związki.

Wychowanie. Zjawiska przemian w wychowaniu. Cechy wychowania. Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych. Wychowanie jako proces interakcyjny. Zachowania partnerów interakcji.

Rola wartości w wychowaniu. Różne koncepcje wartości. Klasyfikacje wartości. Związek wychowania z wartościami. Potrzeba wychowania do wartości, preferowane wartości.

Edukacja w perspektywie wertykalnej: kryterium wertykalne; pojęcie edukacji w perspektywie wertykalnej; przegląd wybranych teorii rozwoju człowieka w ciągu całego życia /jednoczynnikowa, dwuczynnikowa, konwergencji, trójczynnikowa; dialektyczna, warstwicowa/;

Edukacja w perspektywie horyzontalnej: kryterium horyzontalne, pojęcie edukacji w perspektywie horyzontalnej; formy i instytucje wychowania oraz społeczne uwarunkowania edukacji w perspektywie horyzontalnej;

Treści ćwiczeń:

Całościowe ujęcie edukacji - dziesięciościan edukacji: procesy składowe współczesnej edukacji.

Środowiska wychowawcze. Pojecie środowiska wychowawczego. Kategorie środowisk wychowawczych (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła).

Rodzina. Cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie. Patologia życia rodzinnego.

Grupa rówieśnicza. Charakterystyka grupy rówieśniczej, kategorie grup rówieśniczych, dynamika grupowa.

Cele wychowania: definicje, kontrowersje, wnioski o formułowaniu i stanowieniu celów wychowania.

Wybrane kierunki pedagogiczne.

Metody wychowania. Pojęcie i klasyfikacje metod wychowania. Metody: nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe.

Formy wychowania. Pojecie, rodzaje, dobór form, operowanie formami wychowania.

Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.

Warunki skutecznego wychowania: podmiotowość w wychowaniu, style kierowania, poznawanie uczniów, praca nad sobą nauczyciela.

Osobowość nauczyciela-wychowawcy: cechy sprzyjające pełnieniu roli nauczyciel, sposoby komunikowania się z uczniami, współpraca nauczycieli i rodziców.

Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Cel, istota, koncepcje integracji społecznej. Formy, uwarunkowania i bariery integracji społecznej. Wychowanie i kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Teaching methods

Wykład, wykład konwersatoryjny, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami – test z progami punktowymi.

Warunkiem zaliczenia wykładu jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: test z progami punktowymi (patrz poniżej) oraz testy umiejętności praktycznych.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść materiału z ćwiczeń oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

Recommended reading

  1. Ciechaniewicz W. (red.), Pedagogika, PZWL, Warszawa 2008
  2. Dąbrowska T. E., Wojciechowska-Charlak B., Między praktyką a teorią wychowania, UMCS, Lublin 1997
  3. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007
  4. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991
  5. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, Warszawa 2003
  6. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993
  7. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004
  8. Maciarz A. (red.), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków 1999
  9. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994
  10. Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowania jako stymulacja rozwoju człowieka, Kraków 2004

Further reading

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  3. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
  4. Gnitecki J. (red.), Teorie pedagogiczne wobec zmian w humanistyce i w otaczającym świecie, Olsztyn - Poznań 2002.
  5. Konarzewski K., Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, T. 1-2, Warszawa 1995.
  6. Kozioł E., Kobyłecka E. (red.), Pedagogika wobec problemów XX wieku, Zielona Góra 2000.
  7. Kwieciński Z. (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
  8. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 14-09-2016 16:00)