SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoria i metodyka pływania 1 - course description

General information
Course name Teoria i metodyka pływania 1
Course ID 16.1-WP-WFP-Pływ1-L_pNadGenSNGE2
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Physical Education
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 10 0,67 5 0,33 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z historią i miejscem pływania w ogólnym systemie działalności sportowej oraz podstawowymi terminami i pojęciami. Usystematyzowanie przez studenta wiedzy z zakresu metodyki, techniki i przepisów pływania. Nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie przygotowania i przeprowadzenia zawodów pływackich. Usprawnienie w zakresie sportowej techniki pływania st. grzbietowym i st. klasycznym oraz umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie.

Prerequisites

Znajomość i umiejętność zaprezentowania poprawnej techniki pływania jednym stylem sportowym.

Scope

Wykład

  1. Historia i przepisy pływania (st. grzbietowy, st. klasyczny).
  2. Zagadnienia dotyczące wpływu środowiska wodnego na funkcjonowanie organizmu człowieka (pływalność, pływanie statyczne i dynamiczne).
  3. Zasady przeprowadzania zawodów pływackich.
  4. Zasady bezpieczeństwa oraz kompetencje nauczyciela podczas zajęć w wodzie.

Laboratorium

  1. Sportowa technika pływania (st. grzbietowy, st. klasyczny).
  2. Ratownictwo wodne (użytkowe sposoby pływania, elementarne sposoby reagowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia w wodzie).
  3. Hospitacje zajęć ruchowych w wodzie.
  4. Organizacja zawodów pływackich.

Teaching methods

Wykład informacyjny, obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami - uzyskanie pozytywnej oceny z testu z progami punktowymi, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie. Ocenie podlegają:

  • zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. grzbietowym i st. klasycznym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na określonych dystansach – 80%,
  • test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego – 10%,
  • wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratorium (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.

Recommended reading

  1. Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008.
  2. Czabański B., Filon M., Zatoń K. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003.
  3. Dybińska E.: Uczenie się i nauczanie pływania Zagadnienia wybrane. Kraków 2011.
  4. Karpiński R.: Pływanie. Podstawy, techniki, nauczanie. Katowice 2009.
  5. Laughlin T.: Pływanie dla każdego. Zielonka 2007.
  6. Ostrowski A.: Zabawy i rekreacja w wodzie. Warszawa 2003.
  7. Prawie wszystko o ratownictwie wodnym. ZG WOPR praca zbiorowa. Warszawa 1993.
  8. Rakowski M.: Sportowy trening pływacki. Londyn 2010.
  9. Tuliszka M.: 75-lecie Polskiego Związku Pływackiego 1922-1997. Warszawa-Koszalin 1997.
  10. Wiesner W.: Nauczanie - uczenie się pływania. Podręcznik dla studentów akademii wychowania fizycznego. Wrocław 2001.
  11. Wiesner W., Skalski D.: Podstawy metodycznej edukacji ratowniczej. Skarszewy – Wrocław 2005.

Further reading

  1. Błasiak P., Chadaj M.: Ratownictwo Wodne - vademecum, Warszawa 1993.
  2. Bojarowski R.: Kąpiemy się bezpiecznie, ratujemy skutecznie. Włocławek 2009.
  3. Cholewa J.: Sterowanie procesem treningowym młodych pływaków. Katowice 2009.
  4. Gifford C.: Pływanie. Tajniki sportu. Poznań 2010.
  5. Kołodziej R., Tabaczek-Bejster I., Dudziak A.: Ratownictwo wodne. Wybrane zagadnienia. Rzeszów 2012.
  6. Laughlin T., Delves J.: Kraul metodą Total Immersion. Zielonka 2006.
  7. Michałowski M.: Pływanie. Historia, zasady, trening. Bielsko-Biała 2010.
  8. Michniewicz I., Michniewicz R.: Ratownictwo wodne. Podstawy edukacji studentów. Kalisz 2013.
  9. Montgomery J., Chambers M.: Pływanie. Droga do mistrzostwa. Zielonka 2011.
  10. Newell N., Cross D., Cowcher P., Bernabei T.: Pływanie. Profesjonalnie o sporcie. Warszawa 2011.
  11. Przybylska A.: Pływanie kraulem czyli jak poprawić technikę i przygotować się fizycznie do sezonu. Toruń 2010.
  12. Skalski D.: Ratownik WOPR nauczycielem pływania, Skarszewy 2004.
  13. Skalski D., Wademekum ratownika wodnego. Skarszewy 2011.

Notes


Modified by dr Tomasz Grzybowski (last modification: 31-08-2016 23:18)