SylabUZ

Generate PDF for this page

Didactics basics - course description

General information
Course name Didactics basics
Course ID 05.0-WP-WFP-PD-W_pNadGen2B07M
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Physical Education
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Exam
Class 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej jako nauki, teoriami kształcenia I samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.

Prerequisites

Uzyskanie zaliczeń z następujących przedmiotów: historia wychowania, wstęp do pedagogiki.

Scope

  1. Dydaktyka ogólna jako nauka. Rys historyczny. Obiekt i przedmiot badań, zadania, metodologia. Podstawowe terminy i pojęcia.
  2. Systemy dydaktyczne.
  3. Wartości i cele kształcenia.
  4. Treści kształcenia ogólnego. Funkcje, rodzaje programów kształcenia. Programy autorskie. Podręczniki szkolne.
  5. Współczesne teorie kształcenia. Nauczanie problemowe. Kształcenie wielostronne. Kształcenie zintegrowane.  Stosowanie teorii dydaktycznych w praktyce.
  6. Nowoczesne tendencje w dydaktyce.
  7. Alternatywy edukacyjne.

Ćwiczenia:

  1. Organizacja procesu kształcenia. Ogniwa procesu nauczania - uczenia się.
  2. Zasady nauczania. Formy organizacyjne. Środki dydaktyczne. Konspekt lekcji.
  3. Proces samokształcenia. Motywowanie uczniów do nauki. Praca domowa.
  4. Metody nauczania i uczenia się. Pojęcie, funkcje, kryteria doboru, podział metod.
  5. Pomiar osiągnięć szkolnych. Funkcje, formy i metody sprawdzania wyników procesu kształcenia. Ocenianie zewnętrzne.
  6. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczeń zdolny i uczeń z trudnościami.
  7. Warunki efektywnej pracy nauczyciela.

Teaching methods

Wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego.

Zaliczenie z ćwiczeń: podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/mapy myśli wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej, napisanie konspektu lekcji. 

Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.

Recommended reading

1. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, „Impuls”, Kraków 2001.

2. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.

3. Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.

4. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, „Graf – Punkt”, Warszawa 2000.

5. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

6. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003. 

7. Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1996.

8. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2000.

Further reading

  1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
  2. Błaszczyk K., Szkoła wobec zmian (1999 - 2003), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.
  3. Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
  4. Denek K., Ku dobrej edukacji, „Akapit”, Toruń – Leszno 2005.
  5. Gnitecki J., Dydaktyka epistemologiczna, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2003.
  6. Gnitecki J., Supernaucznie. Perspektywy nowej edukacji, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 1997. 
  7. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.
  8. Kupisiewicz Cz., Szkice z dziejów dydaktyki, „Impuls”, Kraków 2010.
  9. Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. L. Huryło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, „Impuls”, Kraków 2009.
  10. Procesy uczenia się i ich uwarunkowania, red. F. Bereźnicki, K. Denek, J. Świrko-Pilipczuk, Agencja Wydawnicza „Kwadra”, Szczecin 2005.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 14-09-2016 16:04)