SylabUZ

Generate PDF for this page

Corrective and compensatory gymnastics - course description

General information
Course name Corrective and compensatory gymnastics
Course ID 16.1-WL-WF-GK-K
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Physical Education
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Skorupka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Laboratory 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z anatomiczno-fizjologiczną i patofizjologiczną charakterystyką postawy ciała człowieka, objawami i przyczynami jej zaburzeń, metodyką i organizacją postępowania korekcyjno-kompensacyjnego oraz metodami oceny postawy ciała. podstaw odnowy bilogicznej wspomagających wypoczynej i trening sportowy. Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób o różnym poziomie rozwoju psychomotorycznego.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, rozwoju fizycznego oraz teorii i metodyki wychowania fizycznego.

Scope

Wykład: Anatomiczne i fizjologiczne podstawy postępowania korekcyjnego (znaczenie układu kostnego, mięśniowego, stabilizacja centralna kręgosłupa), Postawa-rozwój ciała w ontogenezie, regulacja neurofizjologiczna i biomechaniczna. Przyczyny powstawania wad postawy ciała. Teoria i metodyka postępowania korekcyjno-kompensacyjnego. Klasyfikacja anatomiczno-patologiczna wad postawy i metodyka postępowania korekcyjno-kompensacyjnego w poszczególnych wadach. Profilaktyka zaburzeń postawy ciała, tzw. szkoła pleców, zasady ergonomii w miejscu pracy i wypoczynku ucznia. Badanie narządu ruchu, jako podstawa postępowania korekcyjno-kompensacyjnego. Subiektywne i obiektywne metody oceny postawy ciała. Zadania, środki i metody stosowane w odnowie biologicznej - wspomaganie wypoczynku i treningu sportowego.

Laboratorium: Systematyka pozycji i ćwiczeń korekcyjnych, fazy reedukacji posturalnej – przykłady ćwiczeń z wykorzystaniem zasad propriocepcji, ćwiczenia sensomotoryczna z wykorzystaniem powierzchni niestabilnych, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, zabawy i gry korekcyjne. Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej, czołowej, zniekształcenia klatki piersiowej i wady w obrębie stóp - podział, etiologia, patobiomechanika zmian, leczenie i usprawnianie. Praktyczne wykorzystanie zasad profilaktyki zaburzeń postawy ciała, ćwiczenia przyjmowania prawidłowej pozycji siedzącej, ochrona kręgosłupa w czasie pracy fizycznej i wypoczynku. Uproszczone badanie ortopedyczne, testy funkcjonalne, metodyka badania stóp, karty badania postawy ciała. Najczęściej stosowane środki odnowy biologicznej w terapii zaburzeń kręgosłupa i treningu sportowym-wybrane zabiegi z zakresu fizykoterapii. Programowanie odnowy biologicznej w różnych dyscyplinach sportowych.

Teaching methods

Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.

Laboratorium: pomiar, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, praca projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie przeprowadzone jest w formie testu z progami punktowymi. Warunkiem zdania egzaminu jest zdobycie minimum 60% punktów z możliwych do zdobycia. Student jest dopuszczany do zaliczenia wykładów na podstawie zaliczenia laboratorium.

Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć realizowanych w czasie laboratoriów. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę, zadania praktyczne, wykonanie projektu indywidualnego–konspekt zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0

Recommended reading

  1. Bogdanowicz M. Kisiel B. Przasnycka M. Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Wyd. WSiP Warszawa 1997.
  2. Bondarowicz M. Owczarek S. Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Wyd. WSiP Warszawa 1997.
  3. Grabara M. Joga jako odpowiednia dla każdego forma ćwiczeń ruchowych. Turystyka i Rekreacja. 2009; 5: 92-98.
  4. Kasperczyk T. Wady postawy ciała - diagnostyka i leczenie. Wyd. Kasper Kraków 2004.
  5. Kempf H.D. Fischer J. Szkoła kręgosłupa–ćwiczenia dla dzieci. Wyd. Vocatio, Warszawa1998.
  6. Nelson A.G.  Kokkonen J. Anatomia stretchingu. Wyd. Studio Astropsychologii 2011.
  7. Nowotny J. Saulicz E. Niektóre zaburzenia statyki ciała i ich korekcja. Katowice 1998.
  8. Owczarek S. Atlas ćwiczeń korekcyjnych. Wyd. WSiP Warszawa 2009.
  9. Romanowska A. Wychowanie do postępowania korekcyjnego. Wyd. Korepetytor Płock 2011.
  10. Stryła W. Pogorzała A. Ćwiczenia propriocepcji w rehabilitacji. Wyd. PZWL Warszawa 2014.
  11. Wilczyński J. Korekcja wad postawy. Wyd. Anthropos, Starachowice, 2001.
  12. Wilczyński J. Boczne skrzywienie kręgosłupa. Cz. I, II. Wyd. Wszechnica Świętokrzyska Kielce 2000.
  13. Zeyland-Malawka E. Badanie postawy ciała. Wyd. AWF Gdańsk 2009.
  14. http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-i-dziecka/zdrowie-ucznia/aktywnosc-fizyczna-i-sport/

Further reading

  1. Palica D. Joga w wychowaniu fizycznym. Wychowanie fizyczne i zdrowotne. 2007: 4, 16-18.
  2. Plichcińska M. Wskazówki dla środowiska nauczania i wychowania w zakresie działań zapobiegających wadom postawy u dzieci i młodzieży. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa 2014.
  3. Teml H. Relaks w nauczaniu. Wyd. WSiP Warszawa 1997.
  4. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne.

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 24-08-2016 15:12)