SylabUZ

Generate PDF for this page

Graduation seminar: biological, biomedical and social sciences - course description

General information
Course name Graduation seminar: biological, biomedical and social sciences
Course ID 16.1-WF-ND:NBBS
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Physical Education
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
  • dr hab. inż. Jan Kosendiak, prof. UZ
  • dr Mateusz Rynkiewicz
  • dr Andrzej Mroczkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Seminar 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z tematyką badań  realizowanych w obszarach: auksologii, ekologii człowieka i antropologii ontogenetycznej. Poszerzenie wiedzy z obszaru nauk biologicznych. Umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy. Nabycie doświadczenia w pisaniu tekstu naukowego. Zapoznanie  studentów z formami opracowania wyników badań  oraz ich interpretacją, technikami pisania pracy dyplomowej. Przygotowanie studentów do obrony pracy dyplomowej (licencjackiej).

Prerequisites

Posiadanie wiedzy z zakresu studiowanego kierunku (w tym z antropologii, ekologii człowieka, biologii, antropomotoryki, fizjologii, biochemii, promocji zdrowia). Wiedza i umiejętności z zakresu metod, technik i narzędzi badawczych oraz analiz statystycznych.

Scope

Ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium.  Sprecyzowanie tematów prac dyplomowych. Poszukiwanie i wstępna orientacja w literaturze przedmiotu, ocena jej przydatności i dokonywanie selekcji. Praktyczne i teoretyczne znaczenie podjętego tematu. Technika pisania pracy dyplomowej (język, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.). Metody statystycznego i graficznego opracowania materiału. Redagowanie planu pracy dyplomowej. projektowanie rozwiązań na podstawie diagnozy. Przygotowanie i przedstawienie  koncepcji projektu. Realizacja badań do pracy dyplomowej. Opracowanie statystyczne i graficzne wyników badań. Zapoznanie studentów z  umiejętnością interpretowania wyników badań. Umiejętność formułowania stwierdzeń i wniosków. Przygotowanie studentów do obrony pracy dyplomowej (licencjackiej). 

Teaching methods

Dyskusja, pokaz, prezentacja studentów, praca z materiałem źródłowym, metoda projektu, praca indywidualna ze studentem, metoda analityczna, metoda syntetyczna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Seminarium kończy się zaliczeniem z oceną.

Warunkiem zaliczenia semestru V jest pozytywny wynik prezentacji multimedialnej z tematyki zaproponowanej przez nauczyciela, znajomość literatury, umiejętność wykorzystania  metod , technik i narzędzi badawczych związanych z tematem pracy, a także analiz statystycznych. Przedstawienie koncepcji projektu.

Warunkiem zaliczenia semestru VI  jest samodzielne zebranie materiałów do pracy, opracowanie statystyczne i graficzne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i/lub Statistica. Przygotowanie  do obrony pracy dyplomowej (licencjackiej).

Recommended reading

  1. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych. Komitet Etyki w Nauce PAN, Warszawa 2001.
  2. Drozdowski Z.: Wybrane zagadnienia metodologii badań naukowych w zakresie kultury fizycznej. AWF, Poznań 1987.
  3. Drozdowski Z.: Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego. AWF, Poznań 1988.
  4. Drozdowski Z.: Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF Poznań 1998.
  5. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2003.
  6. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2014.
  7. Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Uniwersytet Zielonogórski 1999.
  8. Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
  9. Osiński W.: Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.
  10. Osiński W. (2013), Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa.
  11. Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995.
  12. Sirojć Z.: Przygotowanie pracy dyplomowej, poradnik dla studentów i promotorów. Wyd. Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa 2009.
  13. Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
  14. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.
  15. Wolański N.: Ekologia człowieka. Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. PWN, Warszawa 2008.

Further reading

  1. Jegier A., Nazar K., Dziak A.(2013), Medycyna sportowa, PZWL, Warszawa.
  2. Kozieł S., Nowak-Szczepańska N., Gomuła A.: Antropologiczne badania dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1966 - 2012. Zmiany sekularne i zróżnicowanie społeczne. PAN, Zakład Antropologii, Wrocław, 2014.
  3. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik dla studentów.  PWN, Warszawa 2008.
  4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersytetu Zielonogórskiego (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.zgora.pl/

Notes


Modified by dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ (last modification: 21-09-2016 12:55)