Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:
opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
poznanie przepisów FINA – PZP,
zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.
Prerequisites
sprawdzian praktyczny umiejętności pływania czterema sportowymi technikami pływackimi (25m)
Scope
Wykłady
Charakterystyka dyscypliny sportowej – pływanie:
pływanie jako przedmiot nauczania na kursie instruktora sportu;
wiedza i umiejętności pedagogiczno – specjalistyczne instruktora pływania;
zalecane piśmiennictwo wymagania teoretyczne i praktyczne w zakresie sprawności pływackiej;
przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa zajęć na pływalniach i wodach otwartych, regulaminy pływalni;
przepisy dotyczące nauczania pływania indywidualnego i grup zorganizowanych;
sport pływacki w Polsce i na świecie, historia pływania.
Teoretyczne podstawy pływania:
poznanie podstawowych cech środowiska wodnego jako miejsca wysiłku sportowego;
siły działające na ciało w statyce (hydrostatyka) i w dynamice (hydrodynamika);
siła napędowa jej wielkości w cyklu ruchowym sportowych sposobów pływania;
zależność oporu wody od prędkości poruszania się i pozycji ciała;
charakterystyka i teoretyczne podstawy ruchów pływackich;
specyfika oddychania podczas wysiłku w środowisku wodnym;
wpływ ćwiczeń w wodzie na organizm człowieka.
Technika pływania:
ewolucja technik pływania sportowego;
organizacja FINA, przepisy, rola i znaczenie w rozwoju pływania sportowego;
elementarne pływanie jako wstępny etap opanowania techniki pływania sportowego;
metody obserwacji i kryteria skuteczności oceny techniki pływania;
ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na grzbiecie, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na piersiach, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
ogólna charakterystyka techniki pływania stylem klasycznym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
ogólna charakterystyka techniki pływania stylem motylkowym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała ramion, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
technika skoku startowego i startu do pływania na grzbiecie;
technika wykonywania nawrotów stosowana w pływaniu sportowym.
Laboratorium
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania na grzbiecie.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania kraulem na piersiach.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem klasycznym.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem motylkowym.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu startu do grzbietu.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu skoku startowego.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu nawrotów stosowanych w sportowych sposobach pływania.
Organizacja zawodów sportowo - rekreacyjnych w pływaniu.
Teaching methods
wykład informacyjny, metoda audytoryjna, panel dyskusyjny, metoda projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia praktyczne
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratoria kończą się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie, udział w organizacji zawodów sportowych w pływaniu. Ocenie podlegają:
zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na dystansie 100 metrów – 50%,
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika WOPR – 10%,
wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%,
samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 20%.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratoriów (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.
Recommended reading
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008
Bartkowiak E.: Sportowa technika pływania. Warszawa 1995
Czabański B., Fiłon M.: Elementy teorii pływania. Wrocław 1991
Czabański B. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003
Karpiński R.: Pływanie. Podstawy techniki. Nauczanie. Katowice 2011
Karpiński R.: Nauczanie pływania i podstaw nurkowania, Katowice 2012
Karpiński R.: Pływanie. Tarnowiec 2000
Waade B. (red.): Pływanie i ratownictwo wodne. Gdańsk 2003
Matynia J., Rostkowska E.: Zabawy i gry ruchowe w nauczaniu pływania. Poznań 1989
Further reading
Barany I.: 60 lekcji pływania dla dzieci. Warszawa 1970
Bartkowiak E.: 20 lekcji pływania. Warszawa 1974
Białecki R.: Wykorzystanie skoków do wody w nauczaniu pływania. Gdańsk 1996
Czekalska J.: Pływanie synchroniczne (wybrane elementy nauczania). Materiały Przeglądowej Konferencji Młodych Pracowników Naukowych. Warszawa 1985
Czabański B.: Optymalizacja uczenia się i nauczania sportowych czynności sportowych. Wrocław 1986
Krawczyk Z., Czekalska J.: 10-lekcyjny kurs nauki pływania dzieci w wieku 1–3 lat. Warszawa 1995
Szwarc Z.: Pływanie osób dorosłych jako proces nabywania umiejętności. [w.]: Osiński W., Muszkieta R. (red.): Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. Poznań 2000
Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.
Modified by dr Tomasz Grzybowski (last modification: 01-09-2016 21:23)