Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:
opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
poznanie przepisów FINA – PZP,
zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.
Prerequisites
zaliczony II semestr specjalizacji instruktorskiej z pływania
Scope
Wykłady
Technika pływania,
symetria, koordynacja i rytm jako warunek poprawności techniki pływania na przykładzie stylu klasycznego i motylkowego;
metody obserwacji i analiza skuteczności techniki podczas wyścigu pływackiego.
Problematyka treningu pływackiego
etapy szkolenia sportowego,
ogólna charakterystyka treningu pływackiego ,cele i zadania;
motoryczność człowieka w ontogenezie a technika pływania;
struktura i treść treningu pływackiego ze szczególnym uwzględnieniem etapów treningu wszechstronnego i ukierunkowanego;
formy, środki i metody stosowane w treningu pływackim;
klasyfikacja wysiłku pływaka.
Metodyka nauczania pływania:
pływanie osób dorosłych, metody nauczania i doskonalenia pływania osób dorosłych,
dokumentacja instruktora pływania.
Laboratorium
Metody nauczania i doskonalenia pływania osób dorosłych.
Formy, środki i metody stosowane w treningu pływackim.
Zastosowanie delfinowych ruchów tułowia i nóg w nauczaniu stylu grzbietowego.
Wybrane ćwiczenia w wodzie z dyscyplin piłki wodna, pływanie synchroniczne, aqua fitness w nauczaniu i doskonaleniu pływania oraz przydatności w pracy dydaktycznej instruktora pływania.
Hospitacje zajęć nauki pływania z osobami dorosłych i osobami niepełnosprawnymi.
Hospitacje zajęć treningowych.
Samodzielne prowadzenie zajęć rekreacyjnych uzgodnionych z wykładowcą.
Teaching methods
wykład informacyjny, metoda audytoryjna, panel dyskusyjny, metoda projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia praktyczne
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratoria kończą się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie, udział w organizacji zawodów sportowych w pływaniu. Ocenie podlegają:
zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na dystansie 100 metrów – 50%,
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika WOPR – 10%,
wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%,
samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 20%.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratoriów (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.
Recommended reading
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008
Bartkowiak E.: Sportowa technika pływania. Warszawa 1995
Czabański B., Fiłon M.: Elementy teorii pływania. Wrocław 1991
Czabański B. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003
Karpiński R.: Pływanie. Podstawy techniki. Nauczanie. Katowice 2011
Karpiński R.: Nauczanie pływania i podstaw nurkowania, Katowice 2012
Karpiński R.: Pływanie. Tarnowiec 2000
Waade B. (red.): Pływanie i ratownictwo wodne. Gdańsk 2003
Matynia J., Rostkowska E.: Zabawy i gry ruchowe w nauczaniu pływania. Poznań 1989
Further reading
Barany I.: 60 lekcji pływania dla dzieci. Warszawa 1970
Bartkowiak E.: 20 lekcji pływania. Warszawa 1974
Białecki R.: Wykorzystanie skoków do wody w nauczaniu pływania. Gdańsk 1996
Czekalska J.: Pływanie synchroniczne (wybrane elementy nauczania). Materiały Przeglądowej Konferencji Młodych Pracowników Naukowych. Warszawa 1985
Czabański B.: Optymalizacja uczenia się i nauczania sportowych czynności sportowych. Wrocław 1986
Krawczyk Z., Czekalska J.: 10-lekcyjny kurs nauki pływania dzieci w wieku 1–3 lat. Warszawa 1995
Szwarc Z.: Pływanie osób dorosłych jako proces nabywania umiejętności. [w.]: Osiński W., Muszkieta R. (red.): Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. Poznań 2000
Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.
Modified by dr Tomasz Grzybowski (last modification: 01-09-2016 22:34)