SylabUZ

Generate PDF for this page

Anthropology - course description

General information
Course name Anthropology
Course ID 12.9-WL-WF-Antr
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Physical Education
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze zmiennością biologiczną człowieka, jej przyczynami i przejawami. Opanowanie techniki pomiarów antropologicznych oraz zasad diagnostyki i oceny rozwoju biologicznego na użytek wychowania fizycznego i sportu.

Prerequisites

Wiadomości z anatomii, geografii i historii

Scope

Treści wykładów:

Antropologia – miejsce wśród nauk, definicje, podział, stosunek do innych nauk. Zarys historii antropologii. Pochodzenie człowieka (miejsce człowieka w świecie zwierząt, antropogeneza, ewolucja kulturowa). Zmienność morfologiczna człowieka i jej przejawy (rasowa, konstytucjonalna, dymorfizm płciowy). Zmienność ontogenetyczna człowieka (aspekty rozwoju biologicznego, czynniki rozwoju osobniczego, podział życia ludzkiego na okresy, okresy rozwoju osobniczego: prenatalny i postnatalny, tendencja przemian). Wiek rozwojowy i metody jego oceny (praktyczna ocena procesu wzrastania dziecka, norma jako biologiczny układ odniesienia). Rytmy biologiczne. Ergonomia i jej związki z biomechaniką, antropologią i kulturą fizyczną.

Treści ćwiczeń:

Antropometria-cele i zadania w wychowaniu fizycznym. Instrumentarium antropometryczne. Organizacja badań antropometrycznych oraz zasady ich realizacji. Pomiary antropometryczne. Woluminometria ludzkiego ciała. Goniometria ludzkiego ciała. Antroposkopia. Badania dermatoglificzne i cheilioskopijne. Pomiar i obserwacja w antropologii fizjologicznej. Pomiar sprawności fizycznej. Wykorzystanie wyników antropometrycznych i antroposkopijnych badań. Charakterystyki uzupełniające informacje antropometryczne. Pomiar warunków socjalno-bytowych.

Teaching methods

Wykład: metoda podająca, poglądowa (plansze, rzutopisy), projekcja multimedialna (filmy, przeźrocza).

Ćwiczenia: obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej) – zgodnie z podanymi kryteriami (progi punktowe).

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej) – zgodnie z podanymi kryteriami (progi punktowe).Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: test z progami punktowymi, ocena umiejętności praktycznych  (w tym: wyliczenia wskaźników proporcji ciała, składu ciała, typu budowy oraz typu sprawności fizycznej).

Zaliczenie przedmiotu. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Drozdowski Z.: Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego. AWF, Poznań 1988.
  2. Drozdowski Z.: Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF Poznań 1998.
  3. Kozieł S., Nowak-Szczepańska N., Gom€ła A.: Antropologiczne badania dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1966 - 2012. Zmiany sekularne i zróżnicowanie społeczne. PAN, Zakład Antropologii, Wrocław 2014.
  4. Malinowski A., Strzałko J.(red.): Antropologia. PWN, Warszawa-Poznań 1989.
  5. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2008.
  6. Nowicka E.: Świat człowieka.- świat  kultury.  PWN, Warszawa 2004.
  7. Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.
  8. Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
  9. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.
  10. 8.Wolański N.: Ekologia człowieka. PWN, Warszawa 2008.

Further reading

  1. Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
  2. Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Uniwersytet Zielonogórski 1999.

Notes


Modified by dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ (last modification: 02-09-2016 13:12)