SylabUZ

Generate PDF for this page

Sporty rekreacyjne do wyboru3: wędrówki piesze/biegi długodystansowe - course description

General information
Course name Sporty rekreacyjne do wyboru3: wędrówki piesze/biegi długodystansowe
Course ID 16.1-WL-WF-SRW:WP/BD
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Physical Education
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Agnieszka Grad-Rybińska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z różnymi formami wycieczek pieszych oraz przedstawienie korzyści zdrowotnych wynikających ich podejmowania. Zapoznanie z techniką marszu Nordic Walking. Przedstawienie metod nauczania techniki Nordic Walking. Popularyzacja marszu Nordic Walking jako aktywności służącej utrzymaniu oraz poprawie zdrowia w każdym wieku.

Biegi długodystansowe: Zapoznanie studenta z wpływem wysiłku długotrwałego na organizm człowieka. Przekazanie wiedzy dotyczącej techniki biegu oraz metod treningu biegowego. Poprawa wydolności tlenowej. Popularyzacja biegowych form ruchu jako aktywności korzystnie wpływającej na organizm człowieka na każdym etapie jego rozwoju. 

Prerequisites

Sprawność umożliwiająca aktywne uczestnictwo w zajęciach.

 

Scope

Wędrówki piesze: Wycieczki piesze jako forma aktywności ruchowej w pracy nauczyciela wychowania fizycznego na różnych poziomach kształcenia. Wpływ wycieczek pieszych na organizm człowieka (zasada systematyczności) Proces planowania wycieczek pieszych przez nauczyciela wychowania fizycznego. Zasady bezpieczeństwa oraz przepisy obowiązujące podczas planowania i prowadzenia wycieczek pieszych.Marsz Nordic Walking, zarys historyczny. Zasady doboru sprzętu do różnych form wycieczek pieszych (kije trekkingowe, kije Nordic Walking, dobór odzieży, akcesoria). Zapoznanie z techniką i metodyką nauczania Nordic Walking. Pomysłowość i kreatywność nauczyciela wf sposobem na wprowadzenie wycieczek pieszych na lekcji wf. 

Biegi długodystansowe: Wpływ podejmowania wysiłku tlenowego na organizm człowieka. Wskazania i przeciwwskazania do podejmowania treningu biegowego. Adaptacja organizmu do podejmowania wysiłku aerobowego. Wpływ wysiłku tlenowego na procesy wzrostu młodego organizmu. Biegowe formy ruchu w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Kontuzje i urazy w begach długodystansowych, sposoby ich unikania. Ocena techniki techniki biegu, metody i środki służące jej poprawie. Trening uzupełniający biegacza: ćwiczenia siłowe (zestaw ćwiczeń służący poprawie siły mięśni biorących udział w ruchu lokomocyjnym ciała człowieka). Trening uzupełniający biegacza: ćwiczenia ogólnorozwojowe, ćwiczenia gibkościowe (zestaw ćwiczeń poprawiający sprawność ogólną oraz gibkość). Metody treningowe służące poprawie wydolności tlenowej. Trening biegowy w zróżnicowanym terenie. Wpływ ukształtowania terenu na poprawę wydolności tlenowej. Długodystansowe biegi uliczne jako atrakcyjna forma spędzania czasu wolnego.

Teaching methods

Metoda analityczna, metoda syntetyczna, poglądowa/pokaz, ćwiczenia praktyczne;

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 Aktywne uczestnictwo w zajęciach,  projekt organizacji wycieczki pieszej lub projekt zajęć biegowych dla różnych grup sprawnościowych i wiekowych, przygotowania konspektu lekcji nauczania techniki Nordic Walking, zastosowanie rozwiązań metodyczno - organizacyjnych w trakcie prowadzenia zajęć praktycznych.

 

Recommended reading

Wędrówki piesze: 

  • ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU Z DNIA 8 LISTOPADA 2001 ROKU w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola , szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki ( DZ.U. Nr 135 z dnia 26 listopada 2001 roku poz. 1516 )

  • ROZPORZĄDZENIA 2. RADY MINISTRÓW Z DNIA 6 MAJA 1997 ROKU
    w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne. ( Dz. U. Nr 57, poz. 358).
    Załącznik nr 3 – Szczegółowe zasady organizowania wycieczek oraz zbiorowych imprez turystycznych i sportowych w górach ( DZ.U. Nr 57 z dnia 7 czerwca 1997r. , poz. 358 )

  • USTAWA Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001R. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. 129, poz. 1444)

  • USTAWA Z DNIA 20 CZERWCA 1997R. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.Nr 97,98, poz. 602)

  • ZARZĄDZENIE NR 18 § 5 UST. 2 MEN Z DNIA 29 WRZEŚNIA 1997R. w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki

  • USTAWA Z DNIA 18 STYCZNIA 1996R. o kulturze fizycznej ( Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 i Nr 102, poz. 1115) i ustawy o systemie oświaty – zapewnienie opieki i bezpieczeństwa przez szkołę uczniom podczas wycieczek i imprez odbywa się w sposób określony w przepisach wydanych na podst. ustawy.

  • Wróblewski P., 2010, NORDIC WALKING. PORADNIK, Wydawnictwo Pascal

  •  Biegi długodystansowe: 

  • Mleczko E., 2007, Lekkoatletyka AWF Kraków

  • Maciantowicz J., 2009, Trening wytrzymałościowy w biegach średnich i długich AWF Wrocław

  • Stawczyk Z., 1999, Zarys lekkoatletyki AWF Poznań

  • Puleo J., Milroy P.,2012, anatomia w bieganiu, Warszawa

  • Kurz T., 1997, Stretching trening gibkościowy, AWF Warszawa

Further reading

Notes


Modified by dr Grażyna Biczysko (last modification: 09-09-2016 19:18)