SylabUZ

Generate PDF for this page

Semiotyka i ikonografia - course description

General information
Course name Semiotyka i ikonografia
Course ID WA--SemIkon-W-POD16_pNadGenRAN0U
Faculty Faculty of Arts
Field of study Illustration, comic book design and elements of concept art
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 6
(including as e-learning)
0,4
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

Zapoznanie z teorią znaku oraz funkcjonowaniem kultury jako systemu semiotycznego. Wykształcenie umiejętności analizy zjawisk kultury popularnej, zwłaszcza w jej warstwie ikonicznej, a także interpretacji zdarzeń kulturowych. Wprowadzenie do problematyki kultury rozumianej jako system znaków, obrazów i symboli. Zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami z zakresu ikonografii sztuki europejskiej.

Prerequisites

Ukończone studia licencjackie. Podstawowa wiedza z zakresu historii kultury i cywilizacji.

Scope

Znak i jego rodzaje. Znak językowy i znak ikoniczny. Typologia znaków oraz zasady klasyfikacji. Reprezentowanie a prezentowanie.

Znaki w sztuce. Podstawowe pojęcia semiotyki sztuki. Obraz jako komunikat. Semiotyka filmu. Fotografia jako przekaz semiotyczny.

Kultura jako system znaków (jako tekst). Badanie kultury w aspekcie znakowym.

Semiotyka kultury popularnej. Mit jako system semiologiczny (Roland Barthes).

Człowiek jako istota symboliczna (Ernst Cassirer). Rozumienie symbolu w etnologii. Znaczenie oraz funkcje symbolu w kulturze.

Symbol w sztuce – znaczenie, rodzaje i treści symboli, alegorie.

Ikonografia – pojęcie i zakres badań. Sposoby czytania dzieł sztuki. 

Teaching methods

Udział w wykładach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie do zajęć i aktywność. Znajomość oraz rozumienie podstawowych treści z literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Zdobycie niezbędnej wiedzy teoretycznej w zakresie poruszanej problematyki, nabycie umiejętności sprawnego i efektywnego korzystania z zasobów źródłowych, jak też sporządzenie indywidualnej pracy pisemnej w formie eseju (wymogi techniczne tekstu: znormalizowany dokument Microsoft Word o objętości 8-10 stron).

Recommended reading

  1. J. Pelc, Wstęp do semiotyki, Warszawa 1982.

  2. U. M. Żegleń, Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń 2000.

  3. Semiotyka kultury, red. E. Janus, M. R. Mayenowa, Warszawa 1977.

  4. E. Cassirer, Esej o człowieku, Warszawa 1998.

  5. U. Eco, Pejzaż semiotyczny, Warszawa 1972.

  6. J. Łotman, Problem znaczenia w tekście artystycznym, w: Teorie literatury XX wieku, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006.

  7. M. Bense, Świat przez pryzmat znaku, Warszawa 1980.

  8. J. Simon, Filozofia znaku, Warszawa 2004.

  9. C. Ripa, Ikonologia, Kraków 2013

Further reading


 

  1. J. Łotman, Kultura i eksplozja, Warszawa 1999.

  2. B. Uspienski, Historia i semiotyka, Gdańsk 1988.

  3. M. Eliade, Obrazy i symbole, Warszawa 1988.

  4. R. Barthes, Mit i znak. Eseje, Warszawa 1970.

  5. C. G. Jung C., Archetypy i symbole, Warszawa 1981.

  6. W. Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1999.

  7. P. de Rynck, Jak czytać malarstwo, Kraków 2005.

  8. S. Czekalski, Intertekstualność i malarstwo. Problem badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.

  9. E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, w: Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971, s. 11-32.

  10. J. Białostocki, Symbole i obrazy, w: Tegoż, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982, s. 12-42.

  11. E. Gombrich, Sztuka i złudzenie, Warszawa 1981.

  12. E. Gombrich, Dążenia i ograniczenia ikonologii, w: Pisma o sztuce i kulturze, oprac. R. Woodfield, Kraków, s. 457-484.

  13. R. Barthes, Retoryka obrazu, w: Ut pictura poesis, Gdańsk 2006, s. 139-158.

 

Notes


Modified by dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (last modification: 21-01-2018 09:02)