SylabUZ

Generate PDF for this page

Jazz Harmony - course description

General information
Course name Jazz Harmony
Course ID 03.2-WA-EASMD-HR-Ć-S14_pNadGen4GYCR
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Bartosz Pernal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit

Aim of the course

1. Zapoznanie studentów ze specyfiką brzmienia muzyki jazzowej;

2. Zapoznanie studentów z zasobami dźwiękowymi muzyki jazzowej (skale, akordy, melodyka);

3. Kształtowanie umiejętności analizowania problemów i zjawisk harmonicznych na przykładzie ewolucji jazzu (style, koncepcje, kompozycje, przedstawiciele);

4. Praktyczne przygotowanie do realizacji poznanych zasad w fakturze fortepianowej.

Prerequisites

Wybór bloku przedmiotów fakultatywnych Muzyka Jazzowa.

Scope

1. Zapis funkcyjny (amerykańskie standardy jazzowe);

2. Skale kościelne (dur i jej moduły), moll melodyczna i jej moduły);

3. Budowa akordów, rodzaje faktury;

4. Kadencje

5. Akordy zastępcze (substytuty);

6. Forma bluesa;

7. Rhythm changes;

8. Analiza solowych partii improwizowanych;

9. Analiza kompozycji;

10. Kadencje zwodnicze;

11. Upper Structures.

Teaching methods

Wykład oraz ćwiczenia praktyczne w postaci analizy przykładów z literatury muzycznej, zadań pisemnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną z ćwiczeń na podstawie kolokwium semestralnego i przedstawionych prac domowych.

Recommended reading

1. Andy Jaffe: Jazz Harmony, Advance Music, Tubingen, 1996;

2. W. Weiskopf & R. Ricker: Augmented Scales in Jazz, Jamey Aebersold, New Albany 1993;

3. R. Ricker: Technique Development in Fourths for Jazz Improvisation, Alfred Music, London 1983

4. Slonimsky: Thesaurus of scale and melodic patterns,Charles Scribner's Sons, New York 1947; 

5. R. Miller: Modal Jazz Composition & Harmony, Advance Music, Rottenburg, 1996;

6. B. Hołownia: O harmonii jazzowej. Zapiski z szuflady, HoBo Records, Toruń 2012;

7.M. Levine, Jazz Piano Book, Sher Music, Petaluma 2005;

8. R. Santisi, Berklee Jazz Piano, Berklee Press, Boston 2005;

Further reading

1. M. Levine: The Jazz Theory Book, Share Music, Petaluma 1995;

2. B. Dobbins: Contemporary Pianist: A Comprehensive Approach to Keyboard Improvisation, vol. I-IV, GAMT Music Press, Jamestown 1978-1989;

J. G. T. Jones, Music Theory, Collins Reference, Ney York 1974.

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 30-01-2017 13:43)