SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Improwizacja |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-IMP-Ć-S14_pNadGenHMQ03 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zagadnienie improwizacji w muzyce jazzowej i estradowej oraz przedstawienie szeregu technik poszerzających umiejętności i świadomość studentów niezbędne dla wykonawstwa w stylistyce jazzowej, a w szczególności:
[1] Opanowanie podstawowego warsztatu związanego z improwizacją jazzową.
[2] Zapoznanie się ze strukturą harmoniczną standardów jazzowych.
[3] Rozwój (poznanie i praktyczne zastosowanie na przykładzie grupowej pracy z instrumentem) elementów improwizacji w aspektach: melodycznym, harmonicznym i rytmicznym, z uwzględnieniem jazzowego języka muzycznego.
Wybór bloku przedmiotów fakultatywnych "Muzyka jazzowa", zaliczenie drugiego semestru studiów.
Podczas zajęć omawiane są problemy z zakresu:
1. wykonawstwa solowego
2. wykonawstwa solowego w kontekście sekcji rytmicznej
3. współpracy w ramach sekcji rytmicznej
4. kształtowania brzmienia zespołu instrumentalnego
5. zastosowania technik improwizacji odpowiednich dla poszczególnych stylów jazzu
6. melodyki, rytmu, frazowania i harmonii w muzyce jazzowej .
Zagadnienia są najpierw omawiane, a następnie praktycznie realizowane w grupie.
Tematy zajęć:
9. Technika frazowania „pomiędzy taktami”
10. „Passing Notes” (dźwięki przejściowe) i ich zastowanie w skalach
11. Zagadnienie substytutów: tercji małej i trytonowego
12. Ewolucja harmonii bluesa
13. Ekspresja w improwizacji
14. Improwizacja modalna
15. Melodyka stylu BeBop
Zajęcia mają charakter ćwiczeń praktycznych prowadzonych w grupie studentów (skład instrumentalny zależny od aktualnego naboru).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na podstawie prezentacji fragmentów nagranych improwizacji każdego ze studentów.
J. la Porta: Jazz Articulation
M. Levine: The Jazz Theory
A. Laverne: Tones of runes
P. Deneff: Jazz Hanon
W. Weiskopf & R. Ricker: Augmented scales in jazz
R. Ricker: Patterns of four The New Real Book vol. 1, 2, 3
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-01-2017 15:57)