SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Instrumentacja z elementami edycji nut |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-IzEEN-S16 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
[1] utrwalenie i praktyczne wykorzystanie wiadomości teoretycznych z zakresu instrumentoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentarium spotykanego w praktyce zespołów szkolnych i amatorskich
[2] zapoznanie studentów z podstawowymi problemami techniki instrumentacyjnej, zarówno od strony praktycznej jak i analitycznej
[3] wyrabianie praktycznej umiejętności w zakresie instrumentowania utworów na różnego rodzaju, charakteru i typu orkiestr i zespołów wykonawczych
[4] nabycie umiejętności edycji tekstu nutowego w programie do edycji nut (Sibelius)
Przyjęcie na I rok studiów II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Wybór bloku fakultatywnego 'Kompozycja z elementami realizacji dźwięku'. Zaliczenie I semestru studiów.
[1] instrumentacja na zespoły mieszane o różnych kombinacjach instrumentów
[2] instrumentacja na orkiestrę symfoniczną
[3] opracowywanie utworów na zespoły rozrywkowe
[4] edycja tekstu nutowego w programie Sibelius: tworzenie partytury, wpisywanie i korekta tekstu nutowego, stosowanie oznaczeń dynamicznych, artykulacyjnych, agogicznych i wykonawczych. Tworzenie głosów z partytury. Użycie klawiatury MIDI.
Analiza wybranych przykładów dzieł muzycznych, omówienie i korekta prac przygotowywanych przez studenta. Ćwiczenia praktyczne przy komputerze, korekta samodzielnie przygotowanych prac.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie obecności na zajęciach i przygotowanych prac pisemnych (partytur).
1. S. Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989
2. J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;
3. K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;
4. M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973;
5. A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005
6. M. Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1987
7. U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009
8. Podręcznik programu Sibelius.
1. H. Mancini: Sounds & Scores; Northridge Music, USA, 1973
2. W. Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010
3. K. Wiatr, Propedeutyka aranżacji muzyki rozrywkowej, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2009
4. D. Rogal-Lewickij, Sowriemiennyj orkiestr, Gosudardtwiennoje Muzykalnoje Izdatielstwo, Moskwa, 1953
5. R. M. Brindle, Contemporary percussion, Oxford University Press, 1991
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-01-2017 13:54)