Usystematyzowanie przez studenta wiedzy z zakresu metodyki, techniki i przepisów pływania. Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć ruchowych w wodzie. Usprawnienie w zakresie sportowej techniki pływania st. kraul, st. motylkowym i st. zmiennym oraz umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie na poziomie Młodszego Ratownika WOPR.
Wymagania wstępne
Znajomość i umiejętność zaprezentowania poprawnej techniki pływania stylem klasycznym wraz ze startem i nawrotem.
Zakres tematyczny
Wykład
Historia i przepisy pływania (st. kraul, st. motylkowy, st. zmienny).
Ratownictwo wodne (przepisy dotyczące bezpieczeństwa osób przebywających na obszarach wodnych).
Lekcja pływania, metody stosowane w nauczaniu pływania.
Laboratorium
Sportowa technika pływania (st. kraul, st. motylkowy, st. zmienny).
Ratownictwo wodne (umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie na poziomie Młodszego Ratownika WOPR).
Przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie.
Metody kształcenia
Wykład informacyjny, obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami - uzyskanie pozytywnej oceny z testu z progami punktowymi, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie. Ocenie podlegają:
zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. kraul, st. motylkowym i st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na określonych dystansach – 70%,
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego – 15%,
samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 15%.
Przedmiot kończy się egzaminem końcowym w formie pisemnej z treści obejmującej tematykę wykładów i laboratorium. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie testu z progami punktowymi minimum 50% punktów. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (25%) i laboratorium (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z egzaminu i laboratorium.
Literatura podstawowa
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008.
Czabański B., Filon M., Zatoń K. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003.
Dybińska E.: Uczenie się i nauczanie pływania Zagadnienia wybrane. Kraków 2011.
Karpiński R.: Pływanie. Podstawy, techniki, nauczanie. Katowice 2009.
Laughlin T.: Pływanie dla każdego. Zielonka 2007.
Ostrowski A.: Zabawy i rekreacja w wodzie. Warszawa 2003.
Prawie wszystko o ratownictwie wodnym. ZG WOPR praca zbiorowa. Warszawa 1993.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.