SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektoniczne II - architektura użyteczniości publicznej-kultura, handel, nauka |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ArchP-PAII--S16 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Projekt | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania obiektów związanych z kulturą takich, jak: galerie, teatry, muzea, biblioteki, z edukacją i nauką, handlem i administracją sądowniczą, gospodarczą oraz obiektami komunikacji zbiorowej, jak: dworce autobusowe i kolejowe - uwzględniającymi: współczesne normatywy, wytyczne technologiczne i ergonomiczne kształtowanie form i estetyki budynków, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, wyposażenie wnętrz i stref ogólnodostępnych, otoczenie budynku z aranżacją miejsc rekreacyjnych, komunikację pieszo-rowerową, dostęp do szybkiej komunikacji publicznej, miejsc parkingowych i innych obiektów towarzyszących. 2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów architektonicznych na podstawie założeń technologicznych podporządkowanych określonemu rodzajowi funkcji obiektów użyteczności publicznej. Szczególną uwagę zwraca się na zasady powiązań zewnętrznych obiektów wielko skalarnych z głównymi węzłami komunikacji miejskiej, centrum miasta, strefami rekreacji i pozostałymi głównymi ośrodkami koncentracji np. handlu, kultury, edukacji itp. W projektowaniu układów funkcjonalnych uwaga zwrócona jest na zrównoważony rozwój, kształtowanie form budynków wielko skalarnych oraz rozwiązania energooszczędne i ekologiczne. 3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole własnego rozwiązania projektowego.
Formalne: zaliczenie z przedmiotu: Projektowanie architektoniczne I. Nieformalne: opanowana wiedza dotycząca projektowania architektury usługowej.
Program wykładów: Tematyka wykładów obejmuje ogólną metodologię projektowania architektury obiektów sportowych, rekreacyjnych i uzdrowiskowycha w szczególności takie zagadnienia jak: przestrzeń architektoniczna a zaspokajanie wyższych potrzeby człowieka, pojęcie złożonej usługowej przestrzeni architektonicznej, zasady komponowania przestrzeni użyteczności publicznej przy wyborze określonych warunków i założeń funkcjonalnych, zastosowanych materiałów, tworzenie nowej wartości przestrzeni zbudowanej dostosowanej do społecznych oczekiwań, formy kreowania przestrzeni dla zadanej funkcji, ergonomiczne aspekty przestrzeni, omówienie związków pomiędzy funkcją obiektów kultury a konstrukcją formy budynków, uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych i innych użytkowników niestandardowych, omówienie zasad zastosowania różnych rodzajów infrastruktury towarzyszącej budynkom użyteczności publicznej wielko-skalarnej.
Metody podające: Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja. Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student poddaje się weryfikacji wiedzy z zakresu projektowania obiektów użyteczności publicznej wraz z zagospodarowaniem ich otoczenia.
Projekt:
Student wykonuje architektoniczny projekt zgodnie z zadaną specyfikacją, obejmującą obiekt użyteczności publicznej. Student potwierdza swoje kompetencje do samodzielnej działalności twórczej i gospodarczej, do podjęcia pracy badawczej i do roli społecznej, jaką pełni architekt,
Zasada ustalania oceny:
Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi dst
61% - 70% dst+
71% - 80% db
81% - 90% db+
91% - 100% bdb
Oceną końcową przedmiotu jest średnia z ocen pozytywnych, otrzymanych z egzaminu i projektu.
1. Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast. Politechnika Krakowska, monografia 33, Kraków 1985. 2. Błądek Z., Hotele. Palladium, Wągrowiec 2001. 3. Komar B., Tymkiewicz J., Elewacje budynków biurowych, Gliwice 2006. 4. Kowicki M., Współczesna agora, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2003. 5. Neufert E., Podręcznik projektowania architektonicznego, Arkady, 1996-2009. 6. Pallado J., Skupin A., 10 przypadków architektury usługowej, Śląsk Wydaw. Naukowe, Katowice. 7. Uffelen Ch., Offices, Verlagshaus Braun pierwsze wydanie, 2007.
1. Basista A., Architektura i wartości, Wyd. Universitas, Kraków 2009. 2. Praca zbiorowa, Krajobraz miejski. Nowe trendy, nowe inspiracje, nowe rozwiązania, wyd. Top Mark Centre, Warszawa 2008. 3. Zabłocki W., Architektura. Architecture Wojciech Zabłocki, Wyd. Bosz Olszenica 2006. 4. Mokrzyński J., .Architektura wolnego czasu. Arkady, Warszawa 1973. 5. Mokrzyński J., Urządzenia Turystyczne. Arkady, Warszawa 1973. 6. Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993.
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii. Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-05-2017 16:54)