SylabUZ

Generate PDF for this page

Freehand drawing II - course description

General information
Course name Freehand drawing II
Course ID rys.01_pNadGenPUVR3
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Czerniawska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

1. Celem w zakresie wiedzy jest: poszerzenie wiedzy o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Celem w zakresie umiejętności jest: rozwinięcie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami rysunku, w zależności od sytuacji np. syntetyczny szkic koncepcyjny, czy budowanie nastroju przy pomocy światłocienia oraz różnorodnych faktur i materii.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest: rozwinięcie umiejętności prezentowania i uzasadniania własnych interpretacji kompozycji ustawionych w pracowni, oraz architektury rysowanej w plenerze, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i sztuki swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.

Prerequisites

Formalne:
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: Rysunek Odręczny I.
Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku, a także różnic w natężeniu światła, oraz niuansów materii na różnorodnych powierzchniach. Znajomość szkiców i rysunków wybitnych architektów.

Scope

Program laboratorium:
1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ narysować interpretację własną tej kompozycji, uwzględniając przestrzeń, proporcje, różnice w natężeniu światła i cienia, a także rodzaje faktur oraz materii.
2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej i wykonać serię szybkich szkiców, dokonując syntezy określonego problemu, a na podstawie wybranego szkicu opracować temat na dużym formacie podkreślając charakter i klimat obiektów.
3. Na podstawie martwej natury /pracownia/ narysować dwie kompozycje: statyczną i dynamiczną, akcentując elementy układu podkreślające charakter danego opracowania oraz wykorzystując bogactwo faktur i materii.
4. Wyszukać w plenerze obiekty architektoniczne i narysować dwie kompozycje podkreślając przy pomocy zaobserwowanych faktur i materii różne aspekty światła w architekturze: prześwit / zaułek.

Teaching methods

Metody podające: zaprezentowanie szkiców i rysunków wybitnych twórców oraz wybór prac studentów (Galeria Sztuki KAiU UZ).
Metody poszukujące: studium martwej natury w pracowni, szkice w plenerze.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium:
Student rozwinął wiedzę o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
Na podstawie zaproponowanego układu różnych form, narysował własną interpretację tej kompozycji, uwzględniając przestrzeń, proporcje, różnice w natężeniu światła i cienia, a także rodzaje faktur oraz materii.
Znalazł w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej i wykonał serię szybkich szkiców, dokonując syntezy określonego problemu. Następnie przy pomocy wybranego szkicu opracował zadanie na dużym formacie, podkreślając charakter i klimat obiektów.
Na podstawie martwej natury narysował dwie kompozycje: statyczną/dynamiczną, akcentując elementy układu podkreślające charakter danego opracowania oraz wykorzystując bogactwo faktur i materii.
Wyszukał w plenerze obiekty architektoniczne i narysował dwie kompozycje podkreślając przy pomocy zaobserwowanych faktur i materii różne aspekty światła w architekturze: prześwit / zaułek.
Ma twórcze podejście do własnej interpretacji martwej natury ustawionej w pracowni, oraz architektury rysowanej w plenerze, a także swobodnie dyskutuje i dzieli się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.

Recommended reading

"O duchowości w sztuce"  Wasyl Kandyński

“Sens sztuki”   Herbert Read

„Martwa natura z wędzidłem"   Zbigniew Herbert

„Labirynt nad morzem"   Zbigniew Herbert

Further reading

"ARTEON"               magazyn o sztuce współczesnej, miesięcznik

"ARTLUK"                magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

„CZAS KULTURY”   pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

"Culture.pl"               portal poświęcony polskiej kulturze

Notes


Modified by dr Małgorzata Czerniawska (last modification: 01-05-2017 16:48)