SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fizjografia |
Kod przedmiotu | fizjog01_pNadGen0JPOX |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z podstawowymi wiadomościami na temat terenu i jego cech morfologicznych. Wykształcenie umiejętności wykorzystania uwarunkowań wynikających z cech środowiska naturalnego, z wykorzystaniem walorów naturalnych szeroko rozumianego krajobrazu.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta:
a) podstaw kartografii i odczytywania map fizjograficznych, będących podstawą w dalszym kształceniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznym,
b) opracowywania zadań projektowych związanych z dostosowaniem i przystosowaniem bryły obiektu oraz jego usytuowania do ukształtowania terenu oraz pozostałych warunków wynikających z analizy fizjograficznej terenu.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy w zespole i prezentowania własnego rozwiązania projektowego, a także uwrażliwienie studenta na problemy środowiskowe związane z projektowaniem i z realizacją planowanej zabudowy.
Formalne:
ogólna wiedza z zakresu podstaw ochrony środowiska, wiadomości wstępne z zakresu dendrologii, geodezji i projektowania architektonicznego ( Podstawy projektowania architektonicznego).
Nieformalne:
Wiedza: student ma podstawowe wiadomości teoretyczne o treściach podstawowych, przydatnych do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu architektury, urbanistyki, planowania przestrzennego, geografii;
Umiejętności: student potrafi posługiwać się różnymi technikami informatycznymi i graficznymi do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu architektury i urbanistyki;
Kompetencje: student posiada umiejętność pracy samodzielnej i w grupie.
Program wykładów:
1.Podstawowe pojęcia i definicje, w tym oznaczenia kartograficzne niezbędne do odczytania mapy fizjograficznej w różnych skalach opracowania.
2. Ukształtowanie terenu. Charakterystyka morfologiczna terenu i wymagania dla celów projektowych.
3. Wyliczanie średniego spadku terenu. Nachylenie terenu i zapis kartograficzny. Ocena rzeźby terenu dla różnych potrzeb. Sposoby użytkowania terenu z uwagi na morfologię. Rejony fizyczno - geograficzne.
4. Nasłonecznienie terenu i jego analiza. Cykl krążenia wody w przyrodzie. Spływu wód opadowych i powierzchniowych. Zrównoważone gospodarowanie wodami. Przepływ wód w korycie i tereny zalewowe. Cyrkulacja roczna wody.
5. Cyrkulacja powietrza. Wiatr i jego fizyczne parametry. Gospodarcze wykorzystanie siły wiatru. Pionowe ruchy powietrza. Fronty atmosferyczne. Prądy powietrza. Konwekcja. Komórki burzowe. Różą wiatrów. Bryza miejska. Przewietrzanie. Zadrzewienia. Zastoiny mas zimnego powietrza. Prądy powietrzne i ich geneza.
6. Miasto jako wyspa ciepła. Klimat miasta.
7. Uwarunkowania i rozwiązania planistyczne.
Program ćwiczeń projektowych:
1.Analiza istniejącego sposobu zagospodarowania i użytkowania terenu objętego opracowaniem.
2. Realizacja roboczej makiety.
3. Realizacja analiz dot. terenu objętego opracowaniem: spadku terenu, kierunków spływu wód opadowych i powierzchniowych, kierunków spływu mas zimnego powietrza, nasłonecznienia, przewietrzania.
4. Opracowanie planszy wniosków, na podstawie przeprowadzonych analiz przedprojektowych, wskazującej na tereny dogodne do rozwoju zabudowy biorąc pod uwagę uwarunkowania fizjograficzne.
Metody podające:
Wykłady konwencjonalne w ujęciu interdyscyplinarnym, praca z dokumentem źródłowym, korekty w zakresie przypadku.
Metody poszukujące:
Ćwiczenia problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk przestrzennych; terenowe : analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji przestrzennych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Celem uzyskania zaliczenia przedmiotu wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną:
Wykłady:
Student potwierdza, że jest wstanie:
1) opisać metodykę sporządzania ocen środowiska przyrodniczego i krajobrazu - kolokwium z progami punktowymi,
2) wyróżnić elementy fizjograficzne warunkujące sposób zagospodarowania przestrzeni -klauzura projektowa (praca zespołowa),
3) otworzyć się na różne poglądy i nurty wykorzystane w przygotowywanej prezentacji – analiza problemowa.
Warunkiem zaliczenia wykładu jest przystąpienie do kolokwium pisemnego oraz wykonanie analizy przedprojektowej dla zadanego tematu.
Ćwiczenie projektowe:
Student potwierdza, że potrafi:
1) dokonać analizy terenu oraz wykorzystać uzyskaną w ten sposób wiedzę - analizy przedprojektowe z kryteriami oceny (brane pod uwagę są: kompletność opracowania, prawidłowość merytoryczna opracowania),
2) zweryfikować wstępnie przyjęte założenia do wniosków wynikających z przeprowadzonych analiz fizjograficznych terenu – korekty do pracy projektowej,
3) zorganizować pracę w grupie isamodzielnie – prezentacja i obrona własnej pracy na zajęciach w grupie.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest złożenie zadań przejściowych oraz końcowego w przewidzianym terminie oraz wykazanie aktywności, pracowitości, samodzielności w ustnej prezentacji własnej pracy oraz w postaci liczby korekt i obecności.
Zasada ustalania oceny:
Ocena pracy pisemnej zależna jest od progów procentowych uzyskanych na podstawie pozytywnych odpowiedzi:
50% - 60% Dostateczny
61%- 70% Dostateczny plus
71% -80% Dobry
81% - 90% Dobry plus
91% - 100% Bardzo dobry
Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa - sprawdzanie obecności na zajęciach.
Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu jest zaliczenie części projektowej i wykładowej. Oceną końcową osiągniętych efektów kształcenia jest średnia uzyskanych przez studenta ocen z wykładów i projektu:
O = (W + P)/2
1. Pietrzak M., Podstawy i zastosowania ekologii krajobrazu.Teoria i metodologia.Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Lesznie, Leszno 2010.
2. Racinowski R., Wprowadzenie do fizjografii osadnictwa, PWN, Warszawa 1987.
3. Richling A. Ostaszewska K., (red.), Geografia Fizyczna Polski, PWN, Warszawa 2005.
4. Szponar A.,Fizjografia urbanistyczna, PWN, Warszawa 2003.
5.Twarowski M., Słońce w architekturze,Arkady, Warszawa 1996.
1. Bandoła- Ciołczyk E.,(red.), Badania fizjograficzne i ekologiczne na obszarze zlewni Poniczanki w Gorcach,PWN, Warszawa 1985.
2. Pęski W.,Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, ARKADY, Warszawa 1999.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2017 11:01)