Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki na IV etapie edukacyjnym.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego (podstawowego oraz na II i III etapie edukacyjnym) i psychologiczno-pedagogicznego (ogólnego oraz do nauczania na II i III etapie edukacyjnym).
Zakres tematyczny
Podstawa programowa kształcenia na IV etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania matematyki na IV etapie edukacyjnym. Programy nauczania i rozkłady materiału.
Specyfika i prawidłowości uczenia się na IV etapie edukacyjnym. Strategie uczenia się a style nauczania.
Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Wspomaganie rozwoju poznawczego. Indywidualizacja nauczania. Trudności w uczeniu się na IV etapie edukacyjnym.
Kształtowanie pojęć, postaw, umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. Strukturyzacja wiedzy. Powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności.
Wewnątrzszkolne i przedmiotowe systemy oceniania.
Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Egzamin maturalny (na koniec IV etapu edukacyjnego).
Rola nauczyciela na IV etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji.
Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.
Stymulowanie samodzielnej pracy ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie. Przygotowanie ucznia do samokształcenia.
Efektywność nauczania. Warsztat pracy nauczyciela. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej (projektowanie i planowanie rozwoju oraz awansu zawodowego).
Metody kształcenia
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: krótkiego pisemnego referatu (20%), przygotowanych materiałów do zajęć (40%), scenariusza zajęć pozalekcyjnych (30%), obecności i aktywności na zajęciach (10%). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
Literatura podstawowa
Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.
H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
Podstawa programowa kształcenia na IV etapie edukacyjnym.
Informator o egzaminie maturalnym opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.
Wewnątrzszkolne systemy oceniania.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
Literatura uzupełniająca
M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły ponadgimnazjalnej.
Podręczniki z matematyki do szkoły ponadgimnazjalnej.
Egzaminy maturalne.
Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 16:04)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.