SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia matematyki |
Kod przedmiotu | 11.1-WK-MATD-HM-W-S14_pNadGen1EREI |
Wydział | Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii |
Kierunek | Matematyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest ogólne zapoznanie studentów z etapami historycznymi powstawania i rozwoju matematyki oraz szczegółową historią kształtowania się pojęć wybranego działu matematyki.
Znajomość podstawowych pojęć teorii liczb, algebry, geometrii, analizy matematycznej i probabilistyki.
Celem wykładu w części dotyczącej ogólnej informacji o etapach historycznych powstawania i rozwoju matematyki prezentowany jest przegląd osiągnięć matematycznych w okresie paleolitycznym i okresie historycznym z rozbiciem na wyróżnione kultury, takie jak: Mezopotamia, Egipt, Mezoameryka, Peru, Indie, Chiny, Grecja, Arabia i Persja oraz Europa.
W ramach prezentowanego przeglądu osiągnięć rozwoju matematyki poszczególnych kultur zwraca się szczególną uwagę na rozwój systemów liczbowych i rozwój pojęć geometrii.
W dalszej części wykładu prezentowany jest szczegółowy rozwój wybranego działu matematyki ze szczególnym akcentem na rozwój podstawowych pojęć tego działu.
Podstawowym działem prezentowanym w tej części wykładu jest analiza matematyczna.
Rozwój pojęcia funkcji i rachunku różniczkowego i całkowego jest poprzedzane prezentacją aktualnie obowiązujących definicji tych pojęć by w konfrontacji z nimi wskazać na mechanizmy zmian historycznych, które doprowadziły do aktualnego stanu wiedzy.
Metodą prezentacji rozwój pojęć matematycznych prezentowany jest w formie wykładu z demonstracją wybranych dokumentów historycznych. W ramach ćwiczeń do tego przedmiotu są prezentowane weryfikowane wybrane problemy z historii rozwoju omawianych pojęć matematycznych. Ćwiczenia są prowadzone metodą konwersatoryjną.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładu.
Ph. J. Davis i R. Hersh, Świat Matematyki, Warszawa, PWN (1994).
Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 16:04)