[1] Osiągnięcie właściwego brzmienia instrumentu. [2] Wzrost sprawności technicznej w grze na instrumencie. [3] Pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu, artykulacji. [4] Zdobycie umiejętności praktycznego zastosowanie skal na przykładzie różnych progresji akordowych. [5] Rozwój techniki improwizacji w oparciu o materiał harmoniczny wybranych standardów jazzowych. [6] Opanowanie umiejętności gry a’vista. [7] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych w improwizacji oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej. [8] Przygotowanie do pracy jako solista oraz w dużym zespole wykonawczym.
Prerequisites
Zaliczony przedmiot w IV semestrze studiów.
Scope
[1] Skale (bluesowa, pentatonika dur, moll, jońska, dorycka, frygijska, lidyjska, miksolidyjska, eolska, lokrycka, zmniejszona, całotonowa, alterowana) – praktyczne przykłady ich zastosowań. [2] Improwizacja na bazie progresji II-V- I. [3] Dźwięki przejściowe w poszczególnych skalach tzw. "passing notes”. [4] Blues molowy i „parkerowski”. [5] Zastosowanie i ogrywanie substytutu trytonowego. [6] Opanowanie różnych rodzajów artykulacji właściwej dla stylistyki jazzowej. [7] Techniczne podstawy gry na instrumencie: oddech, intonacja, zadęcie, artykulacja. [8] Rythm Changes. [9] Etiudy jazzowe oraz klasyczne, standardy obowiązkowe (według listy). [10] Analiza, zapis melodyczno - harmoniczny i opanowanie techniczne wybranych partii solowych. [11] Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.
Teaching methods
Praca indywidualna z pedagogiem, ćwiczenia, próba, koncert.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia przedmiotu w semestrze jest zdany egzamin. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest poprawnie zaliczenie części technicznej obejmującej:
1. Wykonanie z zespołem ośmiu wybranych standardów jazzowych. Weryfikowana jest znajomość harmonii, melodii i formy utworu.
Along Came Betty
Blue In Green
Dolphin Dance
Infant Eyes
Giant Steps
Love For Sale
My Foolish Heart
Moment’s Notice
Nica’s Dream
‘Round Midnight
Yes And No
Well, You Needn’t
2. Wykonanie transkrypcji sola wybranego z pedagogiem.
3. Wykazanie znajomości poznanych dotychczas skal i umiejętność ich łączenia.
Skale powinny być wykonywane również w tercjach, tercjach odwróconych i czterodźwiękami budowanymi od każdego składnika skali.
Recommended reading
Literatura podstawowa uwarunkowana jest specyfiką danego instrumentu:
FORTEPIAN:
M. Levine: Jazz Piano
B. Dobbins: Contemporary Pianist
J. la Porta: Jazz Articulation
M. Levine- Jazz Theory
Transkrypcje solówek: B. Evans, Ch. Corea, H. Hancock, Mc Coy Tyner, D. Brubeck, B. Powell, Th. Monk
A. Loverne: Tones of runs
GITARA:
Charlie Parker: Omnibook
John Scofield: On Improvisation
Joe Pass: Jazz Lines
John Scofield: Jazz – Funk Guitar tom 1 i 2
Marek Bliziński: Gitara Jazzowa
The New Real Book: tom 1,2 i 3
Andrzej Góralski: Gitara Elektryczna
William G. Lewitt: Reading Studies for Guitar tom 1 i 2
TRĄBKA
Charles Colin: Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972,
Nicolas Slonimski: Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., N.Y., 1974
Charlie Parker Omnibook, publisher: Michel H. Goldsen, 1978
PUZON
J. Arban: Famous Method for Slide and Valve Trombone
D. Baker: Jazz Styles & Analysis for Trombone
J. Coker: Paterns For Jazz
J.J. Johnson: Exercises and etudes for bass clef
SAKSOFON
The Blues Jazz Tenor Solos Transcribed & Edited by Trent Kynaston
David Liebman: Developing Personal Saxophone Sound
Jerry Bergonzi: Inside Improvisation Series. Vol.1 “ Melodic Structures “
Cannonball Adderley – 20 Solos. Transcribed by Hunt Butler
The Artistry of John Coltrane. Transcribed by Don Sicler. Edited by Bobby Porcelli
Coltrane : A Players Guide to His Harmony: Walt Weiskopf & Ramon Ricker
Sigurd M. Rascher – Four Octav Saxophone Range. Top Tones
15 Tenor Solos transcribed by Brian Pendleton
Charlie Parker: Omnibook, publisher: Michel H. Goldsen, 1978
KONTRABAS / GITARA BASOWA:
E.Storch: Etiudy
Franz Simandl: Gradus ad Parnasum
J.Hrabe: 86 etiudes
J.J. Johnson: Exercises and etudes for bass clef
John Goldsby: Jazz book
Mike Richmond: Modern Walking Bass Technique
Paul Chambers-solos
R.Kreutzer: Etiudy
Ron Carter: Bass lines
Rufus Reid: Bass lines
Todd Collman: Bass Tradition
Tyrone Wheeler: Bass lines
PERKUSJA:
The New Real Book, Dave Weckl: Back to Basics
Dave Weckl: Next Step
Ed Thigpen: The Sound of Brushes
Gary Chaffee: Patterns vol. 1 – Time Functioning
Gary Chaffee: Patterns vol. 3 – Rhythms and Meters
Gary Chester: The New Breed
George Lawrence Stone: Stick Control” – “Accents & Rebounds
George Wilcoxon: 150 Rudimental Solos
Jack deJohnette: The Art of Modern Jazz Drumming
John Riley: Beyond Bop Drumming
John S. Pratt: 128 Modern Street Beats and Rudimental Solos
Marv Dahlgren: Drum Set Control
Sanford Moeller: The Moeller Book
Siegfried Fink: Der Kleine Trommel
Skip Hadden: The Beat, The Body & The Brain, Steve Houghton: Studio & Big-Band Drumming
Further reading
GITARA:
Ted Pease : Jazz Composition;
Artur Lesicki: Jak oni to robią;
Artur Lesicki: Rzemiosło i sztuka cz. 1 i 2;
Jerry Coker: How to Improvise.
FORTEPIAN:
P. Deneff: Jazz Hanon;
E. Altberg & Z. Romaszkowa: 313 wprawek;
C. Czerny: Ćwiczenia ośmiotaktowe;
J. Aebersold: nagrane akompaniamenty do ćwiczeń i utworów.
Notes
Ze względu na odmienną specyfikę instrumentów poniżej przedstawiono szczegółowy zakres tematyczny:
FORTEPIAN:
Wykształcenie prawidłowych układów akordów - voicing (prawa i lewa ręka);
Ćwiczenia sprzyjające rozwojowi elementu harmonicznego (akord, skala faktura);
Nauka akompaniamentu (comping) - opracowanie pamięciowe jak największej ilości standardów jazzowych;
Opanowanie umiejętności gry a’vista (zwłaszcza z zapisu funkcyjnego)
Praca nad artykulacją i "timem";
Nauka gry zespołowej (combo).
Poznanie różnorodnych stylów fortepianowych
GITARA:
Wszystko o instrumencie - budowa gitary elektrycznej, dobór właściwego rodzaju strun oraz prawidłowa regulacja instrumentu.
Zagadnienia techniczne: rodzaje kostkowania, technika lewej ręki;
Problemy artykulacyjne: technika „hammer-on”, „pull-off”, slide, artykulacja charakterystyczna dla różnych stylów muzycznych.
Rozwijanie techniki instrumentalnej poprzez pracę z metronomem. Praca nad brzmieniem instrumentu.
Rozwijanie techniki akordowej poprzez zastosowanie przewrotów akordów w technice „drop two” oraz voicingów.
Gra a’vista w oparciu o podręcznik Williama G. Leawitta pt: „Reading Studies for Guitar” (tom I, II).
Improwizacja w oparciu o skale (bluesową, pentatoniczną molową i durową, jońską, dorycką, frygijską, lidyjską, miksolidyjską, eolską, lokrycką, zmniejszoną, całotonową, alterowaną, molową melodyczną i molową harmoniczną) oraz w oparciu o formę 12-taktowego bluesa (analiza wybranych nagrań).
Rozwijanie techniki gry w oparciu o ćwiczenia oparte na materiale dźwiękowym w/w skal: interwały, pasaże oparte na czterodźwiękach septymowych zbudowanych na kolejnych stopniach wybranej skali.
KONTRABAS / GITARA BASOWA:
Praca z metronomem (tempa średnie i wolne, beat na 2 i 4; tempa szybkie-beat na 1 i 3, oraz 2 i 4; inne metrum);
Problemy artykulacyjne: legato, arco w jazzie, arpeggio 2-, 3- i 4-dźwiękowe;
Budowa linii basowych typu walking w oparciu o harmonię utworu, latynoskie linie basowe;
Gra a’ vista (w tym partie big–bandowe);
Etiudy, standardy obowiązkowe (według listy);
Transkrypcje kontrabasowej solówki jazzowej;
Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.
PERKUSJA:
Poznanie podstawowych technik gry na instrumentach perkusyjnych używanych we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej – trzymanie pałek, różne rodzaje uderzeń, technika nóg. Efektywne sposoby ćwiczenia poszczególnych technik gry. Praca z metronomem oraz z nagraniami;
Rozwijanie improwizacji w grze na instrumentach perkusyjnych w oparciu np. o technikę werblową oraz dobór brzmień poszczególnych instrumentów;
Improwizacja;
Nauka gry miotełkami – różne techniki i style;
Praca z sekcją rytmiczną - rozwijanie umiejętności akompaniamentu;
Poznawanie form i stylów w muzyce jazzowej i rozrywkowej: jazz, rock, blues, fusion, rytmy latynoskie - na przykładach obowiązujących standardów;
Nieregularne metrum w różnych stylach muzycznych.
Zakres tematyczny dla trąbki, puzonu i saksofonu jest nie wymaga szczegółowego uzupełnienia.
Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 29-04-2017 10:48)