SylabUZ
Course name | The basic knowledge of composition and arragement |
Course ID | 03.2-WA-JiMEP-PKA-Ć-S15_pNadGen4QVXT |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Jazz and Popular Music |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
[1] Wprowadzenie w podstawy komponowania małych form muzycznych. [2] Wykształcenie warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego celem nabycia umiejętności tworzenia na różne składy instrumentalne kameralne: combo, kwintet smyczkowy, kwartet saksofonowy, kwintet instr. dętych drewnianych i składy orkiestrowe: big-band, orkiestra symfoniczna. [3] Rozwój wyobraźni twórczej, wypracowanie własnego stylu kompozytorskiego. [4] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XXw. [5] Przegląd literatury muzycznej dokumentującej rozwój technik kompozytorskich XXw. [6] Poznanie podstawowych narzędzi programowych stosowanych do kompozycji, aranżacji i produkcji muzycznej z zastosowaniem komputera.
Zaliczenie przedmiotu w semestrze pierwszym.
- Instrumenty dęte blaszane: transpozycje, rejestry, możliwości wyrazowe instrumentów,
- tworzenie małych form na kwintet dęty blaszany oraz tworzenie małych form wykorzystujących sposoby łączenia czterech trąbek i czterech puzonów z jazzową sekcją rytmiczną;
- Instrumenty smyczkowe: możliwości wyrazowe; tworzenie małych form na głos solowy (wokalny lub instrumentalny, kwintet smyczkowy oraz jazzową sekcję rytmiczną);
- Rozważania estetyczne w aspekcie aranżacyjnym w obszarze większych form instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych: wstępy i zakończenia, tag endings, vamps, special chorus, background, improwizacjia, riff;
- Sposoby harmonizacji dźwięków przejściowych i chromatycznych;
- Melodia i kontrapunkt – rozważania estetyczne i analiza zjawiska na przykładach wybranych twórców muzyki jazzowej;
- Tworzenie form instrumentalnych na skład: 3 saksofony, 2 trąbki, 2 puzony i jazzową sekcję rytmiczną.
Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przedstawienie do oceny minimum trzech prac autorskich: kompozycji lub aranżacji
1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;
2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;
3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;
4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;
5. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.
6. M. Rimski – Korsakow, ZASADY INSTRUMENTACJI, PWM
7. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;
8. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;
9. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;
10. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;
11. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;
12. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.
1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music
2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall
3. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków
4. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków
5. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition
6. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM
7. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998
8. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003
9. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
11. Ch. B. Rae, MIZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996
Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.
Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 29-04-2017 10:48)