SylabUZ
Course name | Placement in sound realisation |
Course ID | 03.2-WA-JiMEP-PRD-Ć-S14_pNadGenZRUR9 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Jazz and Popular Music |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
[1] Poznanie własności fizjologicznych słuchu, parametrów i kryteriów pozwalających ocenić jakość materiału dźwiękowego.
[2] Zapoznanie się z elementami toru elektroakustycznego. Dobór elementów toru elektroakustycznego w oparciu o projekt sesji nagrań.
[3] Zdobycie umiejętności obsługi podstawowych urządzeń peryferyjnych.
[4] Dopasowanie planu sesji nagraniowej do możliwości technicznych studia nagrań, w oparciu o maksymalne wykorzystanie możliwości urządzeń w systemie podmiksów.
[5] Zapoznanie się z podstawowymi elementami pracy w studiu nagrań – sposoby nagrania poszczególnych instrumentów
[6] Zdobycie umiejętności oceny procesu nagrania w poszczególnych etapach jego realizacji.
[7] Przygotowanie studenta do samodzielnej i grupowej pracy w studio nagrań.
Uzyskanie promocji na rok trzeci na podstawie zaliczeń ze wszystkich przedmiotów
[1] Właściwości słuchu (wysokość dźwięku – zależność częstotliwościowa; dynamika – skala decybelowa, krzywe izoforyczne Fletchera- Munsona, maskowanie dźwięków; barwa dźwięku, drgania proste i złożone, nielinearność słuchu, adaptacja słuchu, bezwładność słuchu, kierunkowość słuchu).
[2] Kryteria słuchowej oceny jakości dźwięku (zniekształcenia i zakłócenia; barwa dźwięku; wielkość obrazu dźwiękowego, perspektywa dźwięku, atmosfera otoczenia; czytelność i przejrzystość obrazu dźwiękowego).
[3] Przetworniki dźwięku – mikrofony (mikrofony dynamiczne, pojemnościowe i elektretowe – budowa i zasada działania; parametry mikrofonów – charakterystyka przenoszenia, charakterystyki kierunkowe, czułość{skuteczność mikrofonu}, maksymalne ciśnienie akustyczne, szumy własne, stosunek sygnału do szumu, dynamika, impedancja; mikrofony bezprzewodowe – wady i zalety, system modulacji częstotliwościowej UHF (470 – 950 MHz), VHF (470-950MHz).
[4] Miksery dźwięku (Zadania konsolety mikserskiej; Budowa analogowego stołu mikserskiego – przedwzmacniacz, filtr dolnozaporowy, (75 Hz, 100 Hz), korektor częstotliwości - korektory dwupunktowe, trzypunktowe, parametryczne, regulator głośności (FADER), panorama, tory AUX SEND, szyny zbiorcze BUS, szyna SOLO, wskaźnik wysterowania).
[5] Procesory efektów przestrzennych (Echo – delay; Pogłos – reverb; Flanger, chorus).
[6] Procesory dynamiczne (Kompresor - zasada działania, parametry regulacyjne – THRESHOLD, RATIO, ATTACK, RELEASE, OUTPUT GAIN, STEREO LINK. Zastosowanie kompresora; Limiter - zasada działania, parametry regulacyjne – THRESHOLD, ATTACK, RELEASE. Zastosowanie limitera; EXPANDER – zasada działania, zastosowanie; Bramka szumów – zasada działania, zastosowanie; Equalizer – korektor graficzny. Zastosowanie eqalizera.
[7] Przetwarzanie sygnałów analogowych na cyfrowe (Metoda próbkowania – sampling; Długość słowa, liczby binarne; Budowa cyfrowego stołu mikserskiego; Wejścia i wyjścia cyfrowe - AES/EBU, SPDIF,TDIF ADAT, word lock; Automatyka stołu mikserskiego, automiks; Wirtualne stoły mikserskie.
[8] Systemy odsłuchowe (Głośniki, kolumny głośnikowe – systemy 2 i 3-drożne. Parametry techniczne głośników – skuteczność, moc znamionowa (RMS POWER), moc muzyczna (Program Power Handling), moc szczytowa (Peak Power Handling), charakterystyka przenoszenia, impedancja głośnika; Słuchawki - niskoomowe, średnioomowe, wysokoomowe. Konstrukcja słuchawek – otwarte, pół-otwarte, zamknięte).
ćwiczenia praktyczne, wykład problemowy, doświadczenia
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie z oceną na podstawie wiedzy teoretycznej i ogólnej oceny zaawansowania praktycznego studenta.
Krzysztof Sztekmiler: Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2003
Tomasz Zębalski: Z elektroakustyką za pan brat , Warszawa 1979
Aleksander Witort: Elektroakustyka dla wszystkich, Warszawa 1966
Wiliam Von Mobius: Magia sygnału, czyli cyfrowa elektroakustyka, Warszawa 1983
Bolesław Urbański: Elektroakustyka w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 1993
„Estrada i Studio” - nr 9/2006 – Praktyczny poradnik początkującego realizatora - przygotowanie, Więcej basu.
nr 10/2006 - Praktyczny poradnik początkującego realizatora – nagrywanie wokali
nr 11/2006 - Kreatywne zastosowanie efektów
M. Drobner : Akustyka muzyczna
Zajęcia, dla zaprezentowania możliwie jak największej różnorodności sytuacji nagraniowych, odbywają się w różnych dostępnych pomieszczeniach – studio nagrań, sale koncertowe o małej i dużej kubaturze, sale ćwiczeń.
Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 29-04-2017 10:48)