SylabUZ

Generate PDF for this page

Musical literature - course description

General information
Course name Musical literature
Course ID 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Andrzej Tuchowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

- zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,

- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,

- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych

- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,

- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi analizy dzieła muzycznego i problematyki analitycznej

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki

Prerequisites

- I semestr - zdany egzamin wstępny

- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni

Scope

ROMANTYZM, NEOROMANTYZM I SZKOŁY NARODOWE

F.Schubert: symfonie /VIII h-moll „Niedokończona”/, pieśni /Pstrąg, Małgorzata przy kołowrotku, Król olch, cykl Piękna młynarka/

R. Schumann: symfonie /I B-dur „Wiosenna”/, Koncert fortepianowy a-moll

F.Mendelssohn: IV Symfonia A-dur „Włoska”, Koncert skrzypcowy e-moll, Muzyka do Snu nocy letniej, Pieśni bez słów /wybór/

C.M. Weber: Wolny strzelec

H. Berlioz: Symfonia fantastyczna

F. Liszt: koncerty fortepianowe /I Es-dur/, Sonata fortepianowa h-moll, rapsodie węgierskie /II/, poemat symfoniczny „Preludia”

R. Wagner: Tannhäuser, Tristan i Izolda (Wstęp)

A. Borodin: Kniaź Igor /Tańce połowieckie/

M. Rimski-Korsakow: Szeherezada

M. Musorgski: Obrazki z wystawy, Noc na Łysej Górze

P. Czajkowski: symfonie /VI h-moll „Patetyczna”/, Koncert fortepianowy b-moll, Koncert skrzypcowy D-dur, suity z baletów /Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów/, Uwertura-fantazja Romeo i Julia, Eugeniusz Oniegin /Walc, Polonez/

B. Smetana: cykl: Moja Ojczyzna /Wyszehrad, Wełtawa/

A. Dworzak: IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata”, Tańce słowiańskie /wybór/

I. Albeniz: Suita hiszpańska

M. de Falla: suita z baletu Czarodziejska miłość

E. Grieg: Koncert fortepianowy a-moll, Peer Gynt /suity I i II/

J. Sibelius: Koncert skrzypcowy d-moll

C. Franck: Symfonia d-moll

J. Brahms: symfonie /IV e-moll/, koncerty fortepianowe /I d-moll/, Koncert skrzypcowy D-dur, Wariacje n/t Paganiniego, Tańce węgierskie /wybór/, Uwertura akademicka

MODERNIZM PRZEŁOMU XIX/XX;

G. Mahler: symfonie (NR 3, 8, 9)

R. Strauss: poematy symfoniczne /Dyl Sowizdrzał, Don Juan, Tako rzecze Zaratustra/

S. Rachmaninow: II Koncert fortepianowy c-moll, Kantata "Dzwony"

A.Skriabin, "Poemat Ekstazy"

Cl . Debussy, "Popołudnie fauna", "Morze" , wybrane preludia fortepianowe

M. Ravel: Pavana dla zmarłej infantki, balet "Dafnis i Chloe" (fragmenty)

OPERA WŁOSKA I FRANCUSKA XIX w.   - REALIZM I WERYZM

G. Verdi: Traviata

G. Bizet: Carmen

G. Puccini: Tosca

MODERNIZM DWUDZIESTOWIECZNY - POCZĄTKI

I.Strawiński: "Ognisty Ptak", "Pietruszka", "Swięto wiosny" (fragmenty)

A. Schoenberg, "Pierrot Lunaire" (fragmenty)

Teaching methods

Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną.

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej (test z progami punktowymi).

Recommended reading

1. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II

3. U.Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003

4. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011

5. T.Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku

6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III

Further reading

1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V

3. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998

4. H.H.Eggebrecht, C.Dahlhaus, Co to jest muzyka? Warszawa 1992

5. N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995

6. N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998

7. R.D.Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998

8. M.Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998

Czasopisma

1. Canor. Pismo poświęcone interpretacjom muzyki dawnej

2. Res facta, Res facta nova

3. Muzyka. Kwartalnik IS PAN

4. Jazz Forum

5. Ruch Muzyczny

 

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 14-04-2017 09:48)