SylabUZ
Course name | Specialist Music Literature |
Course ID | 03.2-WA-EASMD-SLM-Ć-S14_pNadGen8RNOC |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to Master of Arts degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zakres tej literatury muzycznej, która ukształtowała idiomatykę dyskursów muzyki filmowej w poszczególnych gatunkach filmu oraz w poszczególnych tradycjach narodowych. Ujęcie to zdaje się szczególnie ważne z punktu widzenia szeroko pojętej edukacji muzycznej ze względu na ogromna popularność filmu i muzyki filmowej wśród szerokich rzesz społeczeństwa. Daje to możność wykształcenia cennego instrumentu w działalności edukacyjnej: dojście do tzw muzyki poważnej poprzez skojarzenia z filmem.
Przyjęcie na studia II stopnia i zaliczenie II semestru studiów.
1. Hector Berlioz – Symfonia fantastyczna – wpływ na muzykę „filmu grozy”
2. Fr. Chopin – 4 Ballady fortepianowe – wykształcenie muzycznej narracji mającej wpływ na późniejszy poemat symfoniczny Liszta
3. F. Liszt – poemat symf. Preludia – najwcześniejsza antycypacja niektórych aspektów idiomatyki narracji muzyki filmowej
4. R. Wagner – wstęp do Tristana i Izoldy oraz finał owego dzieła (Liebestodt), uwertura do Tannhausera, – antycypacja dyskursu tworzącego ścieżki dźwiękowe wielu filmów o treści romantycznej oraz melodramatów
5. R. Strauss – Don Juan - j. w.
6. P. Czajkowski – Romeo i Julia – j.w. oraz filmowe inscenizacje baletowe
7. S. Rachmaninow – II Koncert fortepianowy c-moll, kantata „Dzwony” – j.w.
Wykład połączony z prezentacjami fragmentów poszczególnych kompozycji.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Test słuchowy: warunkiem zaliczenia jest rozpoznanie minimum 60 % wymaganego repertuaru.
J. Haraschin, Przewodnik koncertowy
B. Muchenberg, Pogadanki o muzyce cz. 2
Wielka Encyklopedia Muzyczna PWM
Ponadto: literatura stosowna do każdego z zagadnień szczegółowych
1. Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, Warszawa 1969
Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 14-04-2017 11:12)