- SylabUZ
- Faculty of Arts
- winter term 2017/2018
- Music Education - Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
- Dydaktyka szczegółowa-Metodyka prowadzenia muzycznych zajeć pozalekcyjnych
Dydaktyka szczegółowa-Metodyka prowadzenia muzycznych zajeć pozalekcyjnych - course description
General information
Course name |
Dydaktyka szczegółowa-Metodyka prowadzenia muzycznych zajeć pozalekcyjnych |
Course ID |
03.2-WA-EASMD-MZP-Ć-S15_pNadGen91LLH |
Faculty |
Faculty of Arts
|
Field of study |
Music Education |
Education profile |
academic |
Level of studies |
Second-cycle studies leading to Master of Arts degree |
Beginning semester |
winter term 2017/2018 |
Course information
Semester |
4 |
ECTS credits to win |
6 |
Course type |
optional |
Teaching language |
polish |
Author of syllabus |
|
Classes forms
The class form |
Hours per semester (full-time) |
Hours per week (full-time) |
Hours per semester (part-time) |
Hours per week (part-time) |
Form of assignment |
Class |
30 |
2 |
- |
- |
Credit with grade |
Aim of the course
Przygotowanie do pracy dydaktycznej w zakresie prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych w placówkach oświatowych.
Prerequisites
Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej realizowanej na studiach I i II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej:
1. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego;
2. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla II etapu edukacyjnego;
3. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu edukacyjnego;
4. Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym;
5. Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym;
6. Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w III etapie edukacyjnym;
7. Dydaktyka szczegółowa – Metodyka śpiewu zbiorowego;
8. Praktyka_I etap edukacyjny;
9. Praktyka_II etap edukacyjny;
10. Praktyka_III etap edukacyjny;
11. Praktyka w zakresie metodyki śpiewu zbiorowego.
Scope
- Zapoznanie z aktami prawnymi regulującymi prowadzenie zajęć muzycznych w placówkach oświatowych.
- Zapoznanie ze specyfiką działalności wybranej placówki oświatowej, w której realizowane są pozalekcyjne zajęcia muzyczne.
- Omówienie kolejności wprowadzania pojęć i terminów muzycznych w oparciu o podstawową literaturę przedmiotu.
- Technika opracowania scenariuszy lekcji w trzech podstawowych blokach tematycznych (instrumentoznawstwo, historia muzyki, formy muzyczne).
- Bieżące omówienie obserwowanych zajęć (w ramach praktyk) w zakresie metodyki ich prowadzenia.
Teaching methods
- Ćwiczenia: prezentacja aktów prawnych MKiDN, podstawowych metod pracy w zakresie pozalekcyjnych zajęć muzycznych.
- Metoda analityczno-percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
- Metoda problemowo-odtwórcza (do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
- Metoda problemowo-analityczna (głównie w naucze słuchania muzyki).
- Metody aktywizujące.
- Metoda projektów.
- Elementy muzykoterapii.
- Samodzielne przygotowanie scenariuszy zajęć.
- Dyskusja po obserwowanych zajęciach.
- Dyskusja po przeprowadzonych zajęciach.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description |
Outcome symbols |
Methods of verification |
The class form |
Assignment conditions
Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – zaliczenie z oceną.
Warunki zaliczenia:
- Pozytywnie zaliczony test ze znajomości treści dokumentów prawnych dotyczących nauczania muzyki w placówkach oświatowych.
- Pozytywna ocena za każdy z trzech samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć.
- Pozytywna ocena za indywidualnie przeprowadzone zajęcia, które muszą się odbyć w obecności opiekunów praktyk oraz studentów.
Recommended reading
- Przychodzińska M. - Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycja - współczesność, Warszawa 1988, WSiP.
- Przychodzińska M, - Wychowanie muzyczne- idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989, WSiP.
- Goriszowski W. - Pedagogiczne aspekty wychowania muzycznego, Katowice 1980, Uniwersytet Śląski.
- Sacher W. - Aktywność artystyczna i emocjonalna dzieci w wieku 12 lat, Kraków 2001, Impuls.
- Rudziński W. - Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995. WSiP.
- Schaeffer B. - Dzieje muzyki, Warszawa 1985, WSiP.
- Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowej– leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.
- Stanley J. - Muzyka klasyczna. Wielcy kompozytorzy i ich arcydzieła. ZYSK i S-ka 2006.
- Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.
- Waldorff J. - Sekrety Polihymnii, ISKRY, Warszawa 1989.
- Woźniak J. - Polska muzyka ludowa, Skrypt PWSM w Gdańsku.
- Zdziarska J., Nyderek A. - Kształcenie kultury muzycznej w szkole i środowisku pozaszkolnym, Bydgoszcz 2006, Instytut Kształcenia Nauczycieli.
- Sukiennicka A. - Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne jako inwestycja edukacyjna. Refleksje 2008, nr 3.
- Famuła-Jurczak A. - Zajęcia pozalekcyjne gimnazjalistów raport z badań, Wychowanie na Co Dzień 2009, nr 4-5.
- Pindera A. - Zajęcia pozalekcyjne uczniów szkół gimnazjalnych, Nauczyciel i Szkoła 2007, nr 3-4.
- Popek A. - Zajęcia pozalekcyjne w zreformowanej szkole : oczekiwania i rzeczywistość, Kraków 2002, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
- Krauze-Sikorska H. - Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Poznań 2006, Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.
- Wojnar I., Piejka A., Samoraj M. - Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa 2008, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Further reading
- Łazarska D - O roli i możliwościach organizowania zajęć pozalekcyjnych, Nowa Polszczyzna. – 2007, nr 3.
- Fedorowicz I. - Ognisko pracy pozaszkolnej, Życie Szkoły 2004, nr 3.
- Dziadzio M. - Pozalekcyjne zajęcia muzyczne w szkole, Wychowanie Muzyczne w Szkole 2003, nr 3.
- Nakielska-Kowalska A. - Praca z uczniem zdolnym, Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole 2009, nr 8.
- Zellma A. - Realizacja edukacji regionalnej w toku zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, Wychowanie na Co Dzień 2001, nr 4-5.
- Antczak A. - Szkolne zajęcia pozalekcyjne w świetlicy gimnazjum-propozycja programu, Przegląd Edukacyjny 2002, nr 3.
- Fechner-Sędzicka. I - Szkolny system wspierania zdolności: jak rozpoznawać i rozwijać dziecięce uzdolnienia? Toruń 2003, Wyd. „Aker”.
- Jatulewicz E. - Uczyć i wychowywać także po lekcjach, Dyrektor Szkoły 2007, nr 1.
- Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa1983.
- Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. - Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992.
- Gajewska G., Bazydło-Stodolna K. - Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, Zielona Góra 2005.
- Gniewkowski W. - Metoda gimnastyki twórczej R. Labana (w:) "Wychowanie w Przedszkolu" 1984, nr 7-8.
- Griesbeck J. - Zabawy dla grup. Kielce 1999.
- Ławrońska R. - Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
- Trześniowski R. - Gry i zabawy ruchowe, Warszawa 1995.
- red. E. Kędzior-Niczyporuk, - Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Lublin 2003.
Notes
Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 14-04-2017 12:09)