SylabUZ
Course name | Instrumentation with elements of music editing |
Course ID | 03.2-WA-EASMP-IzEEM-S16 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to Master of Arts degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
[1] utrwalenie i praktyczne wykorzystanie wiadomości teoretycznych z zakresu instrumentoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentarium spotykanego w praktyce zespołów szkolnych i amatorskich
[2] zapoznanie studentów z podstawowymi problemami techniki instrumentacyjnej, zarówno od strony praktycznej jak i analitycznej
[3] wyrabianie praktycznej umiejętności w zakresie instrumentowania utworów na różnego rodzaju, charakteru i typu orkiestr i zespołów wykonawczych
[4] nabycie umiejętności edycji tekstu nutowego w programie do edycji nut (Sibelius)
Przyjęcie na I rok studiów II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Wybór bloku fakultatywnego 'Kompozycja z elementami realizacji dźwięku'.
[1] omówienie typowych zespołów orkiestrowych
[2] analiza instrumentowanych utworów pod kątem tworzenia planów: melodii głównej, pionu harmonicznego, przebiegu rytmicznego i linii basu.
[3] tworzenie tzw. „pedału orkiestrowego” oraz linii kontrapunktujących
[4] instrumentowanie na zespoły jednorodne, złożone z instrumentów smyczkowych i dętych drewnianych oraz blaszanych
[5] edycja tekstu nutowego w programie Sibelius: tworzenie partytury, wpisywanie i korekta tekstu nutowego, stosowanie oznaczeń dynamicznych, artykulacyjnych, agogicznych i wykonawczych. Tworzenie głosów z partytury. Użycie klawiatury MIDI.
Analiza wybranych przykładów dzieł muzycznych, omówienie i korekta prac przygotowywanych przez studenta. Ćwiczenia praktyczne przy komputerze, korekta samodzielnie przygotowanych prac.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie z oceną na podstawie obecności na zajęciach i przygotowanych prac pisemnych (partytur).
1. S. Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989
2. J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;
3. K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;
4. M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973;
5. A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005
6. M. Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1987
7. U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009
8. Podręcznik programu Sibelius.
1. H. Mancini: Sounds & Scores; Northridge Music, USA, 1973
2. W. Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010
3. K. Wiatr, Propedeutyka aranżacji muzyki rozrywkowej, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2009
4. D. Rogal-Lewickij, Sowriemiennyj orkiestr, Gosudardtwiennoje Muzykalnoje Izdatielstwo, Moskwa, 1953
5. R. M. Brindle, Contemporary percussion, Oxford University Press, 1991
Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 14-04-2017 12:18)