SylabUZ

Generate PDF for this page

Old, new and recent quantum theory. - course description

General information
Course name Old, new and recent quantum theory.
Course ID 13.2-WF-UZP-TeKw-W-S14_genEU26L
Faculty Inter-faculty courses offer
Field of study Inter-faculty courses offer
Education profile -
Level of studies
Semester summer term 2017/2018
Head faculty Faculty of Physics and Astronomy
Course information
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Andrzej Drzewiński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów, także tych bez pogłębionego przygotowania przyrodniczo-matematycznego, z genezą powstania mechaniki kwantowej, rozwojem pojęć jej towarzyszących oraz praktycznymi zastosowaniami zjawisk kwantowych we współczesnym świecie.

Prerequisites

Ogólna znajomość materiału związanego z przedmiotami przyrodniczymi oraz matematyką na poziomie szkoły średniej. Gotowość na wiedzę często „niezgodną ze zdrowym rozsądkiem”.

Scope

  1. Rewolucje w nauce czyli powstanie nowożytnego przyrodoznawstwa
  2. Sukcesy fizyki klasycznej a symptomy nadciągającego kryzysu
  3. Albo fala, albo cząstka, a może jednak coś innego, czyli spór o naturę światła
  4. Zagadka widma emisyjnego ciała doskonale czarnego, dajmy na to... Słońca
  5. Zewnętrzny efekt fotoelektryczny oraz efekt Comptona
  6. Jak Einstein wymyślił, a Millikan zobaczył kwanty, czyli przekaz energii w porcjach
  7. Serie widmowe atomu wodoru a model atomu Bohra
  8. Dwoista natura materii, eksperymenty Davissona-Germera oraz Thomsona
  9. Fale prawdopodobieństwa i ich równania, mechanika kwantowa falowa versus macierzowa
  10. Wielkości równocześnie niemierzalne, czyli zasada nieoznaczoności Heisenberga
  11. Paradoks EPR, czyli pojawia się splątanie - upiorne działanie na odległość
  12. Jak naraz przejść przez dwie szczeliny bądź przeskoczyć nawet najwyższy mur
  13. Czy Księżyc istnieje, kiedy na niego nie patrzymy - realizm lokalny zakwestionowany
  14. Nierówności Bella oraz przełomowe doświadczenie Aspecta
  15. Kwantowa teleportacja stanu układu a eksperymenty Zeilingera
  16. Mechanika kwantowa w użyciu: nadprzewodnictwo, pułapki na atomy, komputery kwantowe...

Teaching methods

Zajęcia realizowane są jako wykłady ilustrowane zdjęciami, filmami, rysunkami czy schematami. Wykłady mają pomóc nie tylko w zrozumieniu poszczególnych zagadnień, ale także w poznaniu ich wzajemnych relacji. Z racji charakteru zajęć zdecydowany nacisk jest położony na prezentację i omówienie wyników licznych eksperymentów, zaś strona formalna („matematyczna”) została zredukowana do elementarnego minimum. Studenci przed kolejnymi wykładami powinni przypomnieć sobie podstawowe wiadomości związane z omawianym zagadnieniem. Prezentacja poszczególnych zagadnień jest osadzona w kontekście historycznym pozwalającym lepiej zrozumieć rozwój pojęć związanych z mechaniką kwantową.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Recommended reading

  1. J. Al-Khalili, Kwanty. Przewodnik dla zdezorientowanych, Prószyński i Ska, 2015,
  2. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki t. 5, PWN, 2011,
  3. P. A. Tipler, R. A. Llewellyn, Fizyka współczesna, PWN, 2011,
  4. A. Zeilinger, Od splątania cząstek do kwantowej teleportacji, Prószyński i Ska, 2013.

Further reading

  1. Dzieje nauki. Nauki ścisłe i przyrodnicze, Wydawnictwa Szkolne PWN 2011,
  2. A. Drzewiński, J. Wojtkiewicz, Opowieści z historii fizyki, PWN 2001,
  3. A. Friedman, L. Susskind, Mechanika kwantowa. Teoretyczne minimum, Prószyński i Ska, 2016,
  4. B. Greene, Piękno Wszechświata, Prószyński i Ska, 2001,
  5. B. Greene, Struktura Kosmosu, Prószyński i Ska, 2005,
  6. A. K. Wróblewski, Historia fizyki, PWN 2007.

Notes


Modified by mgr Renata Kubiak (last modification: 27-04-2017 11:08)