SylabUZ

Generate PDF for this page

A person with a disability -different or similar in public life? - course description

General information
Course name A person with a disability -different or similar in public life?
Course ID 05.6-WP-UZP-CZzN - 01Wn-W-N15_gen980BU
Faculty Inter-faculty courses offer
Field of study Inter-faculty courses offer
Education profile -
Level of studies
Semester summer term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit

Aim of the course

Ukazanie wspólnych i swoistych właściwości osób z niepełnosprawnością w porównaniu z pełnosprawnymi w różnych fazach życia, a także problemów dotyczących funkcjonowania ich jako Innych w życiu publicznym.

Kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów osób z niepełnosprawnością w różnych sferach życia publicznego.

Uwrażliwienie studentów na problemy dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w życiu publicznym

Prerequisites

Brak wymagań wstępnych

Scope

Pojęcie „Innego” jako kategoria interdyscyplinarna.

2. Niepełnosprawność, niepełnosprawna osoba – ustalenia terminologiczne.

3. Wspólne i swoiste właściwości osób z niepełnosprawnością i pełnosprawnych.

4. Osoby z niepełnosprawnością w labiryncie barier fizycznych i społecznych.

5. Prawne aspekty funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością w życiu publicznym.

6. Od segregacji do normalizacji życia osób z niepełnosprawnością.

7. Niepełnosprawny jako Inny w rodzinie.

8. Niepełnosprawny jako Inny w edukacji.

9. Niepełnosprawny jako Inny w pracy.

10. Niepełnosprawny jako Inny w środowisku lokalnym.

11. Niepełnosprawny jako Inny w kulturze (jako twórca i odbiorca kultury).

12. Sukces z niepełnosprawnością – wybitni niepełnosprawni w życiu publicznym.

13. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy osobom z niepełnosprawnością.

14. Savoir-vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością.

15. Niepełnosprawni o sobie

 

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Recommended reading

1. Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja, Kraków 2010.

2. Chodyniecka A.M., Rycielski P., Inni czy podobni? Charakterystyka osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa 2008.

3. Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Warszawa, 2010.

4. Gorajewska, Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Warszawa 2006.

5. Kirenko J., Oblicza niepełnosprawności, Lublin 2006.

6. Kołaczek B., Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych, Warszawa 2010.

7. Kołaczek B., Zatrudnienie osób niepełnosprawnych w Polsce, Warszawa 2006.

8. Pedagogika specjalna, W. Dykcik (red.), Poznań 2001.

9. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa, 2007.

10. Podgórska-Jachnik D., Głusi. Emancypacje, Łódź 2013.

Further reading

1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, tłum. P. Morawski, Warszawa 2008.

2. Bartnikowska U., Żyta A, Żyjąc z niepełnosprawnością: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, Toruń 2007.

3. Błeszyńska K. Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych, Warszawa 2001.

4. Czerwińska M., Słowem potrafię wszystko. O piśmienniczości osób z niepełnosprawnością wzroku. Studium bibliologiczno-tyflologiczne, Zielona Góra, 2012.

5. Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, J. Bąbka (red.), Warszawa, 2004.

6. Integracja osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej, A. Juros, W. Otrębski (red.), Lublin.

7. Kościelska M, Oblicza upośledzenia, Warszawa 1995.

8. Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, H. Ochonczenko. M. Czerwińska, M. Garbat (red.), Zielona Góra 2011.

9. Paszkowicz A.M., Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, Zielona Góra 2009.

10. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, tłum. A. Grysińska, Gdańsk 2013.

Notes

brak


Modified by mgr Renata Kubiak (last modification: 27-04-2017 10:53)