[1] Osiągnięcie właściwego brzmienia instrumentu. [2] Wzrost sprawności technicznej w grze na instrumencie. [3] Pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu, artykulacji. [4] Zdobycie umiejętności praktycznego zastosowanie skal na przykładzie różnych progresji akordowych. [5] Rozwój techniki improwizacji w oparciu o materiał harmoniczny wybranych standardów jazzowych. [6] Opanowanie umiejętności gry a’vista. [7] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych w improwizacji oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej. [8] Przygotowanie do pracy jako solista oraz w dużym zespole wykonawczym.
Prerequisites
Zaliczony przedmiot w V semestrze studiów.
Scope
[1] Dźwięki przejściowe w poszczególnych skalach tzw. "passing notes”. [2] Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka. [3] Przygotowanie programu do recitalu dyplomowego.
Teaching methods
Praca indywidualna z pedagogiem, ćwiczenia, próba, koncert.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin końcowy w formie recitalu.
Recommended reading
Literatura podstawowa uwarunkowana jest specyfiką danego instrumentu:
FORTEPIAN:
M. Levine: Jazz Piano
B. Dobbins: Contemporary Pianist
J. la Porta: Jazz Articulation
M. Levine- Jazz Theory
Transkrypcje solówek: B. Evans, Ch. Corea, H. Hancock, Mc Coy Tyner, D. Brubeck, B. Powell, Th. Monk
A. Loverne: Tones of runs
GITARA:
Charlie Parker: Omnibook
John Scofield: On Improvisation
Joe Pass: Jazz Lines
John Scofield: Jazz – Funk Guitar tom 1 i 2
Marek Bliziński: Gitara Jazzowa
The New Real Book: tom 1,2 i 3
Andrzej Góralski: Gitara Elektryczna
William G. Lewitt: Reading Studies for Guitar tom 1 i 2
TRĄBKA
Charles Colin: Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972,
Nicolas Slonimski: Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., N.Y., 1974
Charlie Parker Omnibook, publisher: Michel H. Goldsen, 1978
The Blues Jazz Tenor Solos Transcribed & Edited by Trent Kynaston
David Liebman: Developing Personal Saxophone Sound
Jerry Bergonzi: Inside Improvisation Series. Vol.1 “ Melodic Structures “
Cannonball Adderley – 20 Solos. Transcribed by Hunt Butler
The Artistry of John Coltrane. Transcribed by Don Sicler. Edited by Bobby Porcelli
Coltrane : A Players Guide to His Harmony: Walt Weiskopf & Ramon Ricker
Sigurd M. Rascher – Four Octav Saxophone Range. Top Tones
15 Tenor Solos transcribed by Brian Pendleton
Charlie Parker: Omnibook, publisher: Michel H. Goldsen, 1978
KONTRABAS / GITARA BASOWA:
E.Storch: Etiudy
Franz Simandl: Gradus ad Parnasum
J.Hrabe: 86 etiudes
J.J. Johnson: Exercises and etudes for bass clef
John Goldsby: Jazz book
Mike Richmond: Modern Walking Bass Technique
Paul Chambers-solos
R.Kreutzer: Etiudy
Ron Carter: Bass lines
Rufus Reid: Bass lines
Todd Collman: Bass Tradition
Tyrone Wheeler: Bass lines
PERKUSJA:
The New Real Book, Dave Weckl: Back to Basics
Dave Weckl: Next Step
Ed Thigpen: The Sound of Brushes
Gary Chaffee: Patterns vol. 1 – Time Functioning
Gary Chaffee: Patterns vol. 3 – Rhythms and Meters
Gary Chester: The New Breed
George Lawrence Stone: Stick Control” – “Accents & Rebounds
George Wilcoxon: 150 Rudimental Solos
Jack deJohnette: The Art of Modern Jazz Drumming
John Riley: Beyond Bop Drumming
John S. Pratt: 128 Modern Street Beats and Rudimental Solos
Marv Dahlgren: Drum Set Control
Sanford Moeller: The Moeller Book
Siegfried Fink: Der Kleine Trommel
Skip Hadden: The Beat, The Body & The Brain, Steve Houghton: Studio & Big-Band Drumming
Further reading
GITARA:
Ted Pease : Jazz Composition;
Artur Lesicki: Jak oni to robią;
Artur Lesicki: Rzemiosło i sztuka cz. 1 i 2;
Jerry Coker: How to Improvise.
PUZON:
J. Arban: Famous Method for Slide and Valve Trombone
D. Baker: Jazz Styles & Analysis for Trombone
J. Coker: Paterns For Jazz
J.J. Johnson: Exercises and etudes for bass clef
M. Bordogni: 24 Legato Studies for Trombone
B. Martin: Jazz Duets for Trombone
FORTEPIAN:
P. Deneff: Jazz Hanon;
E. Altberg & Z. Romaszkowa: 313 wprawek;
C. Czerny: Ćwiczenia ośmiotaktowe;
J. Aebersold: nagrane akompaniamenty do ćwiczeń i utworów.
Notes
Ze względu na odmienną specyfikę instrumentów poniżej przedstawiono szczegółowy zakres tematyczny:
FORTEPIAN:
Wykształcenie prawidłowych układów akordów - voicing (prawa i lewa ręka);
Ćwiczenia sprzyjające rozwojowi elementu harmonicznego (akord, skala faktura);
Nauka akompaniamentu (comping) - opracowanie pamięciowe jak największej ilości standardów jazzowych;
Opanowanie umiejętności gry a’vista (zwłaszcza z zapisu funkcyjnego)
Praca nad artykulacją i "timem";
Nauka gry zespołowej (combo).
Poznanie różnorodnych stylów fortepianowych
GITARA:
Wszystko o instrumencie - budowa gitary elektrycznej, dobór właściwego rodzaju strun oraz prawidłowa regulacja instrumentu.
Zagadnienia techniczne: rodzaje kostkowania, technika lewej ręki;
Problemy artykulacyjne: technika „hammer-on”, „pull-off”, slide, artykulacja charakterystyczna dla różnych stylów muzycznych.
Rozwijanie techniki instrumentalnej poprzez pracę z metronomem. Praca nad brzmieniem instrumentu.
Rozwijanie techniki akordowej poprzez zastosowanie przewrotów akordów w technice „drop two” oraz voicingów.
Gra a’vista w oparciu o podręcznik Williama G. Leawitta pt: „Reading Studies for Guitar” (tom I, II).
Improwizacja w oparciu o skale (bluesową, pentatoniczną molową i durową, jońską, dorycką, frygijską, lidyjską, miksolidyjską, eolską, lokrycką, zmniejszoną, całotonową, alterowaną, molową melodyczną i molową harmoniczną) oraz w oparciu o formę 12-taktowego bluesa (analiza wybranych nagrań).
Rozwijanie techniki gry w oparciu o ćwiczenia oparte na materiale dźwiękowym w/w skal: interwały, pasaże oparte na czterodźwiękach septymowych zbudowanych na kolejnych stopniach wybranej skali.
KONTRABAS / GITARA BASOWA:
Praca z metronomem (tempa średnie i wolne, beat na 2 i 4; tempa szybkie-beat na 1 i 3, oraz 2 i 4; inne metrum);
Problemy artykulacyjne: legato, arco w jazzie, arpeggio 2-, 3- i 4-dźwiękowe;
Budowa linii basowych typu walking w oparciu o harmonię utworu, latynoskie linie basowe;
Gra a’ vista (w tym partie big–bandowe);
Etiudy, standardy obowiązkowe (według listy);
Transkrypcje kontrabasowej solówki jazzowej;
Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.
PERKUSJA:
Poznanie podstawowych technik gry na instrumentach perkusyjnych używanych we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej – trzymanie pałek, różne rodzaje uderzeń, technika nóg. Efektywne sposoby ćwiczenia poszczególnych technik gry. Praca z metronomem oraz z nagraniami;
Rozwijanie improwizacji w grze na instrumentach perkusyjnych w oparciu np. o technikę werblową oraz dobór brzmień poszczególnych instrumentów;
Improwizacja;
Nauka gry miotełkami – różne techniki i style;
Praca z sekcją rytmiczną - rozwijanie umiejętności akompaniamentu;
Poznawanie form i stylów w muzyce jazzowej i rozrywkowej: jazz, rock, blues, fusion, rytmy latynoskie - na przykładach obowiązujących standardów;
Nieregularne metrum w różnych stylach muzycznych.
Zakres tematyczny dla trąbki, puzonu i saksofonu jest nie wymaga szczegółowego uzupełnienia.
Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 18-06-2018 22:11)